8 نوع بسته بندی سازگار با محیط زیست

نام نویسنده: مریم حیدری
8 نوع بسته بندی سازگار با محیط زیست

با افزایش روزمره نیازهای افراد در سراسر جهان و در نتیجه بیشتر شدن محصولات تولیدشده در کارخانه‌ها، کاربران علاوه بر توجه به قابل بازیافت بودن کالاهای مورد نیاز خود، به موارد دیگر نیز اهمیت می‌دهند. در کشورهای مختلف جهان به صورت سال‌ها میلیون‌ها آیتم جهت صادرات و واردات، از روش‌های دریایی، زمینی یا هوایی جابه‌جا می‌شوند و همه آن‌ها نیازمند داشتن بسته‌بندی مناسبی هستند که از محصول در شرایط خاص آب‌وهوایی و همچنین در برابر عوامل مختلف، محافظت کند.

به دلیل افزایش بسیار گسترده مواد و تجهیزات بسته‌بندی، میزان دور ریخته شدن این وسایل نیز در حال بالا رفتن است. یکی از راهکارهای کاهش این میزان و مراقبت بهتر از محیط‌زیست و کره زمین، استفاده از تجهیزاتی‌ست که قابل‌بازیافت بوده و امکان استفاده مجدد را دارند. ما در این مقاله8 نوع بسته بندی سازگار با محیط زیست را عنوان کرده و روش به کار گرفتن هر یک را بررسی می‌کنیم.

بسته بندی دوستدار محیط زیست چیست؟

توصیف بسته‌بندی دوستدار محیط زیست، به دلیل زمینه‌محور بودن آن، شاید کار ساده‌ای نباشد. اما به طور کلی می‌توان گفت از بسته‌بندی‌ای که آسیب کم‌تری به نسبت سایر تجهیزات به انسان‌ها و محیط‌زیست وارد کند، بسته‌بندی دوستدار محیط زیست نامیده می‌شود. به همین به طور دقیق نمی‌توان میزان دوستدار محیط‌زیست بودن یک بسته‌بندی را تعیین کرد. چرا که این موضوع به مواد اولیه به کار رفته در تولید آن بستگی دارد. اما این نوع پک، از موادی تولید می‌شود که محیط را آلوده نمی‌کنند و برای زندگی انسان‌ها و سایر موجودات زنده، مضر نیستند.

8 ماده بسته‌بندی دوستدار محیط زیست

برای تولید تجهیزات بسته‌بندی با ایجاد کم‌ترین آسیب به محیط زیست، تحقیقات زیادی در سراسر جهان انجام شده که 8 مورد از بهترین یافته‌ها را در ادامه عنوان و بررسی می‌کنیم.

۱. دانه‌های بسته‌بندی زیست‌تخریب‌پذیر

اگر تابه‌حال لوازم برقی یا وسایل شکستنی خریده باشید، احتمالا دیده‌اید که درون آن‌ها را با یونولیت‌های نرم و کوچک که ظاهری مانند دانه‌های بادام‌زمینی دارند، پر می‌کنند. این نوع تجهیزات بسته‌بندی که با نام استایروفوم نیز در بازار موجود هستند، برای پر کردن فضاهای خالی داخل کارتن‌ها استفاده می‌شوند. 

با این حال بسیاری از مجموعه‌های تحقیقاتی در کشورهای مختلف عنوان کرده‌اند که این دانه‌های بسته‌بندی، از نظر اقتصادی و زیست‌محیطی قابل‌بازیافت نیستند. به همین دلیل جایگزینی مناسب برای آن‌ها تولید شده است که در ساختار آن‌ها، فضای خالی و هوای زیادی وجود داشته و قابل‌بازیافت نیز هستند.

۲. بسته بندی کارتن

از دیگر بسته‌بندی‌هایی که قابلیت بازیافت دارند، کارتن‌های بزرگ و کوچکی هستند که به صورت ورقه‌های فلوتینگ در آمده و برای جلوگیری از وارد شدن ضربه به محصولات استفاده می‌شوند. به طور کلی این نوع پوشش، درست مانند نایلو‌ن‌های حبابدار هستند که دور تا دور محصولات شکستنی و ارزشمند پیچیده می‌شوند. برای ایجاد حباب‌های مشابه در نمونه‌های قابل‌بازیافت، برش‌های در اندازه‌های مختلف روی سطح آن ایجاد می‌شود تا با به وجود آمدن پستی و بلندی‌های نرم و کوچک روی بسته‌بندی، از محصولات داخل آن محافظت شود. 

۳. بالشتک‌های هوا 

یکی از جایگزین‌های مناسب و به‌صرفه برای نایلون‌های حباب‌دار و استایروفوم، بالشتک‌های هوایی هستند که از پلاستیک‌های بازیافت‌پذیر تولید می‌شوند. این بالشتک‌ها در ابعاد و اشکال مختلف تولید شده و برای پر کردن فضای خالی داخل کارتن‌ها، گزینه بسیاری خوبی هستند. هنگام خرید این بالشتک‌ها توجه داشته باشید که از مواد اولیه 100 درصد بازیافت‌پذیر تولید شده باشند.

۴. مقواها و کارتن‌های بازیافتی

یکی دیگر از تجهیزات بسته‌بندی که از مواد اولیه بازیافت‌پذیر تولید می‌شوند، کارتن‌ها و بسته‌بندی‌های مقوایی هستند. جعبه‌ها، بگ‌ها، کارتن‌های بزرگ و کوچک، همگی از کاغذهایی تولید شده‌اند که برای طبیعت مضر نبوده و در بسیاری از مواقع می‌توان از آن‌ها بیش از 5 تا 7 بار استفاده کرد. در فرایند تولید این تجهیزات بسته‌بندی، روغن و کربن‌دی‌اکسید بسیار کم‌تری به کار رفته و به همین دلیل 100 درصد زیست‌تخریب‌پذیر هستند.

تجزیه زیستی فرایندی است که گاز متان را در جو زمین منتشر می‌کند. با وجود اینکه بسیاری از کارتن‌هایی که برای بسته‌بندی استفاده می‌شوند، زیست‌تخریب‌پذیر هستند، اما برخی از آن‌ها ردپای کربن سنگینی را روی کره زمین به جا می‌گذارند. به همین دلیل بهتر است هنگام تهیه این دسته از کارتن‌ها، به تجزیه‌پذیر بودن آن‌ها توجه کنید.

۵. بسته‌بندی تولید شده از نشاسته ذرت

یکی از انواع مختلف ظروف یک‌بار مصرف که برای بسته‌بندی مواد غذایی مختلف استفاده می‌شوند، بسته‌بندی‌های تولید شده از نشاسته ذرت هستند. این بسته‌ها به رنگ کرمی بوده  و در ابعاد و اشکال متنوعی تولید می‌شوند. جنس این محصولات، مانند پلاستیک است، به همین دلیل شما می‌توانید آن‌ها را به عنوان جایگزینی بسیار مناسب برای ظروف پلاستیکی، به کار ببرید.

البته با وجود تمام مزیت‌های این بسته‌بندی‌های دوستدار محیط‌زیست، ظروف تولید شده از نشاسته ذرت، معایبی نیز دارند. از آنجایی که از جمله مواد اولیه برای تولید این ظروف، ماده‌ای خوراکی است،‌ این موضوع می‌تواند به چرخه غذایی انسان‌ها و حیوانات آسیب رسانده و همچنین باعث افزایش قیمت ذرت شود.

۶. ظروف قارچی

شاید نام این بسته‌بندی‌ها را دفعات کمی شنیده باشید، اما یکی دیگر از ظروف قابل‌بازیافت و گیاهی در صنعت بسته‌بندی، ظروف قارچی هستند که واقعا از قارچ تولید می‌شوند! ظروف قارچی از فرایند رشد، جمع‌آوری و فرآوری باقی‌مانده‌های کشاورزی تولید می‌شوند که در این فرایند ریشه‌های گیاه قارچ را ذوب کرده و آن را به ظروف قارچی تبدیل می‌کنند.

از آنجایی که این ظروف از ضایعات کشاورزی تولید می‌شوند،‌ آسیبی به چرخه غذایی انسان‌ها و حیوانات وارد نکرده و آسیبی به اقتصاد کشاورزی نیز وارد نمی‌کنند. این ظروف بسته‌بندی می‌توانند برای محصولات مختلف تولیدشده در منزل یا کارخانه استفاده شوند.

۷. کاغذ کرافت

از جمله تجهیزات بسته‌بندی کاغذی، کاغذ کرافت است که در زندگی روزمره ما کاربرد زیادی دارند. کاغذهای باطله، بسیاری از کتاب‌ها، پاکت‌های مواد غذایی و وسایل، بگ‌های کاغذی و بسیاری دیگر از وسایل کاغذی اطراف ما، از کاغذهای کرافت ساخته شده‌اند. این کاغذها که از خمیر چوب مخصوص کاغذ سازی تولید می‌شوند، کاملا زیست‌تخریب‌پذیر بوده و دوستدار محیط زیست نیز هستند. 

۸. بسته‌بندی‌های سلولزی

بسته‌بندی‌های سلولزی که از منابع طبیعی مانند چوب، کنف و کتان ساخته می‌شوند، قابل بازیافت بوده و جایگزینی مناسب برای ظروف پلاستیکی به شمار می‌روند. بسیاری از مجموعه‌های تولیدکننده مواد غذایی از ظروف و بسته‌های سلولزی برای پک کردن استفاده می‌کنند، چرا که از محصولات در برابر رطوبت و گردوغبار به خوبی محافظت می‌کنند. 

سخن پایانی

یکی از مهم‌ترین مراحل در تولید و ارائه یک محصول به بازار، بسته‌بندی صحیح آن به شمار می‌رود. انتخاب تجهیزات مناسب برای این کار نیز مستلزم داشتن آگاهی و اطلاعات کافی درباره انواع بسته‌بندی‌هاست. در این میان، با توجه به افزایش نیازهای افراد و همچنین تولید محصولات جدید، استفاده از بسته‌بندی‌ها نیز افزایش پیدا کرده است. 

استفاده از بسته‌بندی‌هایی که کم‌ترین آسیب را به محیط زیست وارد می‌کنند، می‌تواند کوچک‌ترین کار برای حفظ این کره خاکی باشد. ما در این مقاله 8 نوع بسته بندی سازگار با محیط زیست را که می‌توانید برای بسته‌بندی محصولات خود استفاده کنید، بررسی کردیم. از این که در این نوشته با ما همراه بودید، سپاسگزاریم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین نوشته ها

اشتراک گذاری

اسکرول به بالا

جهت دریافت لیست قیمت محصولات کاغذ پاپیروس کاوه، شماره همراه خود را وارد نمایید.

در نظر داشته باشید ثبت سفارش تنها به صورت عمده امکان‌پذیر است.