کارتن فلوت چیست و چه انواعی دارد؟

نام نویسنده: مریم حیدری
کارتن فلوت چیست

کارتن فلوت چیست و چرا محبوب است؟ یکی از لایه‌هایی که برای تولید کارتن استفاده می‌شود؛ کاغذ فلوت نام دارد. استفاده از فلوت در تولید کارتن باعث افزایش استحکام کارتن خواهد شد. در حال حاضر انواع مختلفی از فلوت نیز در دسترس هستند. هر یک از انواع فلوت؛ ویژگی‌های مختص به خود را دارند. بر همین اساس در ادامه مطلب به بررسی جزئیات بیشتری از انواع فلوت می‌پردازیم.

فلوتینگ چیست؟

حتما تا به حال لایه مواج قرار گرفته بین سایر لایه‌های کارتن را دیده‌اید. این لایه مواج؛ فلوت نام دارد. فلوت یکی از مهم‌ترین لایه‌های تشکیل دهنده کارتن است. بدون استفاده از فلوت، کارتن تولید شده استحکام چندان زیادی نخواهد داشت. در نتیجه محصولاتی که در کارتن قرار می‌گیرند؛ هنگام وارد شدن ضربه فیزیکی، آسیب می‌بینند. برای آشنایی بیشتر با فلوتینگ مقاله “فلوتینگ چیست؟” را بخوانید.

انواع فلوت

همانطور که گفتیم فلوت یک لایه کارتنی مواج است. موج‌ها یا به اصطلاح کمان‌هایی که در این لایه قرار دارند؛ می‌توانند از نظر ارتفاع و فاصله با یکدیگر متفاوت باشند. وجود تفاوت در ارتفاع و فاصله موج‌ها باعث تولید انواع مختلفی از فلوت می‌شود. انواع فلوت شامل موارد زیر هستند:

1_ فلوت A

فلوت A مرتفع‌ترین موج‌ها را در بین انواع فلوت دارد. ارتفاع موج، کمان یا کنگره‌های این نوع فلوت بین ۴.۵ تا ۵ میلی متر است. به همین علت استحکام فلوت A نسبت به سایر انواع فلوت بیشتر است. از کارتن‌های دارای فلوت A برای بسته‌بندی محصولات حساس به ضربه استفاده می‌شود.

2_ فلوت B

این نوع فلوت هم مانند مدل A از استحکام خوبی برخوردار است، ولی ارتفاع کمتری دارد. ارتفاع فلوت B از ۲.۱ تا ۲.۹ میلی متر است. انواع فلوت B در مقابل ضربات فیزیکی و له شدگی مقاومت خوبی دارند. برای افزایش استحکام کارتن؛ معمولا از ترکیب فلوت B با C استفاده می‌شود.

3_ فلوت C

درست است که ارتفاع فلوت C از B بیشتر است، ولی استحکام کمتری دارد. به همین علت از فلوت C در ترکیب با سایر فلوت‌ها استفاده می‌شود. ارتفاع کنگره‌ها در این نوع فلوت؛ ۳.۵ تا ۳.۷ میلی متر است.

4_ فلوتE 

برای تولید کارتن‌های کوچک که معمولا استحکام بسیار زیادی هم دارند از فلوت E استفاده می‌شود. استحکام بالا و ظاهر صاف این نوع فلوت؛ آن را به یکی از بهترین گزینه‌ها برای تولید کارتن‌های چاپ شده و کوچک تبدیل کرده‌اند. ارتفاع موج در فلوت E نیز ۱.۱ تا ۱.۶ میلی متر است.

5_ فلوت F

کمترین ارتفاع و استحکام در بین کارتن‌های فلوت به نوع F تعلق دارد‌. ارتفاع کنگره‌ها در این نوع فلوت حدود ۰.۸ میلی متر است. با توجه به استحکام کمی که فلوت F دارد؛ از آن برای بسته‌بندی محصولات حساس به ضربه استفاده نمی‌شود. بلکه بسته‌بندی محصولات بهداشتی یکی از کاربردهای فلوت F است.

انواع کارتن فلوت

چرا در ساخت کارتن از فلوت استفاده می‌شود؟

فلوت لایه کارتنی موج داری است که برای افزایش استحکام و انعطاف‌پذیری کارتن‌های چند لایه مورد استفاده قرار می‌گیرد. موج، کمان یا کنگره‌هایی که در فلوت وجود دارند؛ شدت ضربات فیزیکی را کم کرده، از له شدن کارتن و در نتیجه وارد شدن فشار به محصولات جلوگیری می‌کنند. وجود فضاهای خالی بین موج‌های فلوت هم باعث افزایش انعطاف‌پذیری کارتن می‌شوند.

کاربردهای فلوت کارتن

کارتن‌هایی که دارای فلوت هستند؛ کاربردهای مختص به خود را دارند. از کارتن‌های فلوت می‌توانید برای بسته‌بندی هر محصول حساس به ضربه‌ای استفاده کنید. از جمله مهم‌ترین کاربردهای کارتن فلوت می‌توانیم به بسته‌بندی موارد زیر اشاره کنیم:

  • مواد غذایی
  • میوه
  • تخم مرغ
  • کفش
  • بستنی
  • تلویزیون
  • خشکبار
  • ظروف شکستنی

تولید کارتن‌های فلوت در ابعاد، تعداد لایه و نوع فلوت متفاوت امکان پذیر است.

ورق کارتن فلوتینگ

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین نوشته ها

اشتراک گذاری

اسکرول به بالا

جهت دریافت لیست قیمت محصولات کاغذ پاپیروس کاوه، شماره همراه خود را وارد نمایید.

در نظر داشته باشید ثبت سفارش تنها به صورت عمده امکان‌پذیر است.