کاغذ کرافت چیست؟ | بررسی ساختار، مزایا و کاربردها

نام نویسنده: مریم حیدری
کاغذ کرافت چیست؟ | بررسی ساختار، مزایا و کاربردها

با افزایش نگرانی‌های زیست محیطی، محبوبیت محصولات کاغذی سبز رو به افزایش رفته است. یکی از این محصولات، کاغذ کرافت است که در صنایع گسترده‌ای از آن استفاده می‌شود. کاغذهای کادوی قهوه‌ای، مقوای کرافت، ساک‌های خرید، کارتن‌های بسته‌بندی، جعبه‌های سیب زمینی و پیتزا، لیوان قهوه و خیلی مثال دیگر را می‌توان ذکر کرد که در تمامی آن‌ها از این کاغذ زیبا و دوست‌داشتنی استفاده می‌کنند. در این مقاله قرار است ابتدا به پرسش “کاغذ کرافت چیست” پاسخ دهیم و سپس به بررسی مواد اولیه، تفاوت‌های آن با سایر کاغذها و کاربردهای آن بپردازیم، پس تا پایان این مقاله از کاغذ پاپیروس کاوه همراه ما باشید.

کاغذ کرافت چیست؟

کرافت از کلمه آلمانی “قوی” گرفته شده است و کاغذ کرافت (kraft paper) دقیقاً همین است! کاغذ کرافت یک ماده بسته بندی است که نام خود را از فرآیند خمیرسازی کرافت گرفته است که توسط کارل اف.‌دال آلمانی در دهه 1880 آغاز شد. به طور معمول، در تولید کاغذ، ابتدا چوب را خمیر می‌کنند اما دال دریافت که پردازش خمیر سلولز با مواد شیمیایی خاص (سولفات‌ها) استحکام کاغذ را افزایش می‌دهد.

کرافت خام به لطف فرآیند خمیر کرافت، محصولی بادوام، مقاوم در برابر پارگی و قهوه‌ای رنگ است. ورق کرافت برای ایجاد کاغذ بسته بندی بادوام، کارتن محکم و جعبه‌های سخت عالی است. کاغذ کرافت در ابتدا به عنوان مواد بسته بندی مورد استفاده قرار گرفت، ماهیت بادوام و مستحکم کاغذ کرافت، آن را برای تولید بسته‌بندی‌هایی مانند جعبه مقوایی قهوه‌ای کلاسیک که امروزه همه آن را می‌شناسیم، محبوب کرد. 

کاغذ کرافت چیست؟

چرا کاغذ کرافت پرفروش است؟

علت پرفروش بودن کاغذ کرافت چیست؟ کاغذ کرافت به دلیل ویژگی محکم بودن برای بسیاری از کاربردهای صنعتی و تجاری استفاده می‌شود. علاوه بر تولید کارتن و جعبه، به عنوان لایه محافظ در حمل و نقل به کار می‌رود. همچنین در فرایندهایی مانند تعمیرات ساختمان و رنگ کاری این کاغذ کاربرد دارد. اما مزیت‌های کاغذ کرافت که آن را محبوب کرده است چیست؟ بگذارید نگاهی ویژه به آن‌ها داشته باشیم:

1- استحکام و قدرت

همان‌طور که در قسمت قبل هم گفتیم این کاغذ بادوام است و می‌تواند فشارهای شدید را تحمل و از وسایل به درستی حفاظت کند. اگرچه کاغذهای با کیفیت و قیمت کمتر اخیراً رواج پیدا کرده‌اند اما هیچ کدام استحکام کاغذ کرافت را ندارند. کرافت به دلیل این ویژگی ارزشمند در هر صنعتی، سطح بالایی از کیفیت را ارائه می‌دهد. کارتن‌هایی که با مقوای کرافت ساخته می‌شوند، قدرت بیشتری برای حمل وسایل سنگین دارند.

2- ساختار ضد لغزش و محافظ

این کاغذ ضد لغزش است، بنابراین استفاده از آن بین لایه‌های جعبه، کیسه و سایر وسایل باعث کاهش شکستگی و محافظت از محصولات در حال حمل می‌شود. این ویژگی به خصوص برای صنایع بزرگ اهمیت ویژه‌ای دارد. استفاده از ورق‌های کاغذ کرافت باعث می‌شود تا سرعت ارسال، جابه‌جایی و بسته‌بندی محصولات در کارخانه‌ها افزایش یابد و نرخ خرابی کم شود و در نتیجه هزینه‌های اضافی در بلند مدت کاهش یابد. از طرفی در بسته‌بندی‌های کوچک نیز از کاغذ کرافت به جای پوشال کاغذی در اطراف محصولات می‌توان استفاده کرد.

3- تاثیر کم بر محیط زیست

کرافت زیست تخریب پذیر است و تنوع مواد اولیه در آن اندک است. این کاغذ قابل بازیافت است و پس از بازیافت می‌توان از آن در ساخت رول‌های کاغذی جدید استفاده کرد. نکته مهم دیگر اینکه کرافت از یک ماده طبیعی و غیر سمی ساخته شده است. بنابراین پس از استفاده هیچ گونه تهدیدی برای طبیعت ایجاد نمی‌کند. فرآیند تولید بسته‌بندی کرافت هم سازگار با محیط زیست است. 

4- قیمت ارزان

این کاغذ در کل قیمت تمام شده کمی دارد و به همین دلیل هم در صنایع بسیاری راه پیدا کرده است. قیمت ارزان نهایی کاغذ کرافت دلیل خوبی برای استفاده از آن در ساخت بسته‌بندی‌ها و کاربردهای دیگر شده است. البته کاغذهای کاملاً بازیافتی مانند کاغذ لاینر در مقابل آن قیمت خیلی کمتری دارند. 

کاغذ کرافت قیمت ارزان

5- بهداشتی

همانطور که در بالاتر توضیح دادیم کرافت از خمیر کاغذ ایجاد می‌گردد و از مواد شیمیایی در ساختار آن استفاده نمی‌شود. در نتیجه کاغذ کرافت را می‌توان در صنعت غذا، دارو و نوشیدنی بدون هیچ گونه نگرانی خاصی به کار برد. دلیل استفاده از آن در ساخت انواع جعبه پیتزا، لیوان، بسته‌های دارو و لوازم بهداشتی نیز همین ویژگی است.

6- مناسب بسته‌بندی‌های کوچک

احتمالاً جعبه‌های ساخته شده از کرافت را در صنایع بی‌شماری دیده‌اید. جعبه بسیاری از آثار هنری، مجسمه‌ها، لوازم تزئینی و… از کرافت ساخته می‌شود. هزینه کم و تولید زیاد آن باعث می‌شود تا مناسب ساخت انواع جعبه‌های پرکاربرد روزانه باشد. حتی جعبه‌های پیتزا و لیوان‌های کاغذی را نیز می‌توان از کرافت ساخت. کرافت را در هر ابعاد و اندازه‌ای می‌توان برش داد.

7- پوشش‌دهی مناسب

یکی از کاربردهای رایج کاغذ و مقوای کرافت، پوشش کف ساختمان‌ها و خانه‌ها در حین بازسازی است. این کاغذها به راحتی روی کفپوش قرار می‌گیرند و از وارد شدن آسیب‌های احتمالی به آن جلوگیری می‌کنند. مثلاً پارکت‌های خانه را در نظر بگیرید، حین بازسازی آسیب‌های بسیاری ممکن است به آن‌ها وارد شود، اما استفاده از یک لایه محافظ کرافت احتمال چنین اتفاقی را به صفر می‌رساند. به همین علت استفاده از آن در پروژه‌های ساخت و بازسازی واحدهای مسکونی و اداری کاملاً رایج است. کرافت یک راه حل عالی برای پوشاندن دیوارها هنگام رنگ‌کاری است. 

آیا کاغذ کرافت ضد آب است؟

هر کاغذی نهایتاً از چوب درست شده است، خیلی از افراد به همین دلیل فکر می‌کنند کاغذ نیز باید ساختاری مشابه داشته باشد که کاملاً اشتباه است. حتی درخت‌ها نیز کاملاً ضد آب نیستند و آب و رطوبت به داخل آن‌ها نفوذ پیدا می‌کند تا بتوانند به حیاتشان ادامه دهند. فرقی ندارد کاغذ معمولی باشد یا کرافت، نهایتاً هیچ کدام کاملاً ضد آب نیستند. البته می‌توان با افزودن موادی باعث افزایش مقاومت کرافت در برابر آب شد تا برای اهداف خاصی مانند بسته‌بندی مواد غذایی قابل استفاده گردد. ولی اینکه کاملاً ضد آب باشد، خیر. قرار گرفتن کارتن کرافت در محیط‌های مرطوب باعث می‌شود تا پس از مدتی بافت آن از هم باز گردد.

آیا کاغذ کرافت ضد آب است؟

کاربردهای کاغذ و مقوای کرافت در صنایع

کرافت در نتیجه مقاومت بالا در برابر پارگی، استحکام، ضد رطوبت و کیفیت چشمگیری که دارد در طیف گسترده‌ای از کاربردهای صنعتی و تجاری استفاده می‌شود. این کاغذ در صنایع مختلفی همچون موارد زیر کاربرد دارد:

  • حمل و نقل
  • بسته‌بندی مواد غذایی و بهداشتی
  • کاغذ و مقوای کتاب‌ها
  • صنایع بسته‌بندی
  • وسایل هنری و تزئینی
  • صنایع سنگین
  • چسب‌های نواری

در پایان ذکر این نکته لازم است که اگر به دنبال کاهش هزینه ساخت انواع کارتن هستید، بهتر است به جای کرافت، از کاغذ لاینر استفاده کنید. لاینر ایرانی کاملاً از مواد بازیافتی ساخته می‌شود و آسیب کمتری به طبیعت می‌رساند. کاغذ لاینر پاپیروس کاوه با امکان تولید با جذب آب پایین و بدون پارگی، دقیقاً عملکردی مشابه با انواع کاغذ و مقوای کرافت دارند. کاغذ پاپیروس کاوه، تولید کننده انواع کاغذ و مقوای بسته‌بندی با ساختاری کاملاً سبز است. برای مشاهده لیست محصولات وارد این صفحه شوید. اگر درباره ساختار انواع کاغذ کرافت پرسشی دارید که در این مقاله “کاغذ کرافت چیست” به آن پاسخ نداده‌ایم در قسمت نظرات برایمان بنویسید.

1 در مورد “کاغذ کرافت چیست؟ | بررسی ساختار، مزایا و کاربردها”

  1. غلامرضا باوقار

    سلام از مواد اسیدی در کاغذ گرافت استفاده می‌شود و اینکه اسیدیته کافر گرافت چند هست ،سپاس

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین نوشته ها

اشتراک گذاری

اسکرول به بالا

جهت دریافت لیست قیمت محصولات کاغذ پاپیروس کاوه، شماره همراه خود را وارد نمایید.

در نظر داشته باشید ثبت سفارش تنها به صورت عمده امکان‌پذیر است.