راهنمای کامل انتخاب و خرید کاغذ چاپ

نام نویسنده: مریم حیدری

کاغذها انواع مختلفی دارند و هر کدام از آنها برای تولید یک محصول خاص متناسب هستند. به طور مثال نوع کاغذی که برای استفاده در چاپگر خود انتخاب می‌کنید، در محصول نهایی شما تفاوت ایجاد می‌کند. آشنایی با تفاوت بین آنها اولین قدم برای اطمینان از کیفیت عالی محصول نهایی است. در این مقاله از کاغذ پاپیروس کاوه به بررسی انواع کاغذ چاپ، نکات مهم در خرید و هر آنچه که باید درباره این محصول بدانید، می‌پردازیم.

انواع کاغذ چاپ

کاغذهای مختلفی در صنعت چاپ استفاده می‌شوند که هر کدام نقاط قوت، ضعف و کاربردهای خود را دارند. یکی از اصلی‌ترین عواملی که نوع کاغذ را تعیین می‌کند، دستگاه است. هر دستگاهی، از کاغذ خاصی پشتیبانی می‌کند و البته اغلب بیش از یک نوع کاغذ است. یکی دیگر از عوامل مهمی که در انتخاب نوع کاغذ باید در نظر گرفت محصول نهایی است که قصد چاپ آن را دارید. انواع کاغذ خاص همچنین می‌تواند به چاپگر شما اجازه دهد تا طیف وسیعی از پروژه‌ها را پشتیبانی کند. 

کاغذ لیزری 

رایج‌ترین نوع کاغذ، کاغذ چاپگر لیزری است. این کاغذ برای استفاده در محیط اداری طراحی شده است و برای چاپ روزانه فاکتورها، یادداشت‌ها و سایر اسناد استاندارد محل کار بسیار عالی است. کاغذ لیزری معمولا با روکش مات عرضه می‌شود تا زمان خشک شدن را تسریع کند و از لکه شدن جلوگیری کند.

کاغذ جوهرافشان 

کاغذهای جوهرافشان در انواع مختلف، مانند براق یا اندازه‌های کوچک‌تر تولید می‌شود. ویژگی اصلی این محصول این است که جوهر را جذب می‌کند. کاغذ جوهرافشان کمی ضخیم‌تر از کاغذ لیزری است. با این حال، می‌تواند انواع بسیاری از کاغذها را که با ماشین‌های جوهر افشان کار می‌کنند، در بر گیرد. همانطور که از نام آن پیداست، کاغذ جوهر افشان به طور خاص برای کار با چاپگرهای جوهرافشان طراحی شده است تا تصاویری با رنگ واضح ایجاد کند. استفاده‌های رایج برای چنین کاغذهایی شامل عکاسی یا کارت‌های تبریک و تجاری است.

مقوا 

کارت‌های ویزیت و کارت‌های تجاری معمولاً بر روی کاغذ مقوایی چاپ می‌شوند. مقوا بسیار ضخیم و بادوام است و اجازه می‌دهد بدون خطر آسیب به راحتی استفاده و حمل شود. یکی از ایرادات کیفیت بالای کاغذ مقوایی این است که چاپ حجمی آن گران‌تر است و برای استفاده صحیح به چاپگر خاصی نیاز دارند. هنگام استفاده از کاغذ مقوایی در چاپگری که برای آن طراحی نشده است مراقب باشید، زیرا ممکن است به راحتی گیر کند.

کاغذ A4 مناسب دستگاه چاپ

کاغذ لیبل و رسید

چاپگرهای رسید، لیبل سازها و برخی از مراکز فروش از نوع خاصی از کاغذ که به شکل رول است استفاده می‌کنند. این رول‌ها در دستگاه‌های مخصوص کوچکی قرار می‌گیرند و سریع اطلاعات را چاپ می‌کنند. برعکس سایر کاغذها، معمولاً اطلاعات چاپ شده روی این محصولات به سرعت پاک می‌شوند. 

کاغذ عکس

دو نوع اصلی کاغذ عکس وجود دارد، براق یا مات. کاغذ براق برای چاپ عکس رایج‌تر است. با این حال، کاغذ مات می‌تواند در موارد خاصی مفید باشد. در کل هر دو نوع برای چاپ تصاویر با بالاترین کیفیت ممکن با استفاده از چاپگرهای جوهرافشان طراحی شده‌اند. کاغذ عکس ضخیم‌تر از لیزر و جوهرافشان است و یکی از گران‌ترین انواع کاغذ است.

کاغذ کپی و چند منظوره 

در حالی که برخی از کاغذهای لیزری را می‌توان از نظر فنی کاغذ چند منظوره یا کپی در نظر گرفت، هنوز هم تمایزاتی بین این دو وجود دارد. کاغذ چند منظوره معمولاً نازک‌تر و ارزان‌تر از لیزر یا هر ماده دیگری است. این نوع کاغذی است که در یک جعبه بزرگ در کنار چاپگر در دفتر کار مشاهده خواهید کرد. کاغذ کپی به یک انتخاب محبوب در محل کار تبدیل شده است، زیرا جایگزینی مقرون به صرفه برای کاغذهای دیگر است. یکی از اشکالات کاغذ چند منظوره دقت رنگ پایین است که هنگام استفاده از مقادیر زیادی جوهر در یک صفحه، مشکل ایجاد می‌کند.

مشخصات مهم در خرید کاغذ چاپی

علاوه بر انواع کاغذ، تعدادی ویژگی دیگر نیز وجود دارد که باید هنگام انتخاب کاغذ مناسب به آنها توجه کنید. با یادگیری آنچه که انواع کاغذها را متفاوت می‌کند، می‌توانید محصول نهایی کاملاً عالی و متناسبی داشته باشید. برخی از انواع کاغذ ممکن است در ویژگی‌های خاصی با هم یکسان باشند و تنها شناخت دقیق می‌تواند تفاوت‌ها را آشکار کند و نهایتاً انتخاب بهتری به همراه داشته باشد.

اندازه

تنوع اندازه در کاغذها غیرقابل باور است. اندازه کاغذ ابتدا با محدوده‌های اندازه‌ای مانند A یا C مقایسه می‌شود و سپس در آن محدوده‌ها در تمایزهایی مانند A4 و C3 جدا می‌گردد. رایج‌ترین اندازه کاغذ A است، کاغذ A4 را بسیاری کاغذ چاپگر استاندارد در نظر می گیرند. اندازه‌های C برای استفاده در پاکت نامه بوده و کمتر متداول هستند. در هر دو اندازه، با کوچکتر شدن عدد، کاغذ بزرگتر می‌شود. به عنوان مثال، A1 بزرگترین و A10 کوچکترین است.

وزن 

میزان وزن کاغذ ویژگی مهمی است که کمتر به آن توجه می‌شود. وزن کاغذ با معیاری به نام گرماژ مشخص می‌شود و بین دو کاغذ مشابه، مدلی که گرماژ بالاتری دارد، ضخامت بیشتری نیز دارد. ر واقع آنچه باعث ارزان‌تر شدن این محصول می‌شود، علاوه بر مواد اولیه، وزن و گرماژ نیز می‌باشد. بین دو کاغذ مشابه، مدلی که وزن کمتری دارد، معمولاً کیفیت آن پایین‌تر است. 

مشخصات مهم در خرید کاغذ چاپی

تیرگی

شفافیت کاغذ معیاری است که نشان می‌دهد چقدر می‌توان از طریق یک ورق کاغذ دید. این معیار با استفاده از درصد اندازه گیری می‌شود، که در آن 0٪ نشان دهنده مواد شفاف است. هنگام چاپ دوطرفه توجه به تیرگی بسیار مهم است، زیرا جوهر ممکن است از بین رفته و سند را خراب کند.

بسته کاغذ

یک بسته کاغذ همواره شامل تعداد یکسانی کاغذ نیست. بسته‌های کاغذ 500، 1000، 2000 عددی و… هر کدام مناسب یک کاربرد هستند. به طور مثال برای مصارف خانگی بهتر است از بسته‌هایی با تعداد کاغذ کمتر استفاده شود و برای مصارف اداری، بسته‌های بزرگ‌تر خریداری گردد.

مواد

در حالی که بیشتر کاغذها از الیاف چوب تولید می‌شوند، گزینه‌های دیگری مانند پلاستیک یا سایر مواد مصنوعی وجود دارد. این کاغذهای تخصصی را می‌توان در شرایطی که نیاز به دوام بالا یا سایر کاربردهای خاص دارند، استفاده کرد. کاغذ قابل بازیافت یا سازگار با محیط زیست شکل دیگری از مواد است که به سرعت در حال افزایش است. این کاغذها را می‌توان از مواد عمدتاً بازیافتی، الیاف چوبی با منبع پایدار یا گزینه‌های زیست تخریب پذیر تهیه کرد که می‌تواند به کاهش زباله‌های تولیدی شما کمک کند. به طور مثال کاغذ وایت تاپ و کاغذ کرافت از مواردی هستند که قابلیت چاپ نیز دارند.

روشنایی

بسته به نوع مواد اولیه، رنگ کاغذ چاپی نیز تغییر می‌کند. معمولاً برای چاپ نامه‌ها از کاغذهای کاملاً سفید استفاده می‌شود، در حالی که در روزنامه‌ها و موارد بسیار دیگر این ضرورت وجود ندارد. میزان سفید بودن کاغذ روی قیمت آن، اثر مستقیم می‎گذارد و هر چقدر یک کاغذ سفیدتر باشد، گران‌تر است. 

پوشش داده شده در مقابل بدون پوشش

کاغذ براق و مات هر دو می‌توانند با روکش یا بدون روکش تولید شوند. به دلیل استفاده از کاغذ کوت شده در چاپ عکس با کیفیت بالا، یافتن کاغذ با روکش براق بیشتر رایج است. سه نوع اصلی کاغذ کوت شده وجود دارد – UV، لاک الکل و ضد آب. روکش لاک مقرون به صرفه است، اما دوام کمتری نسبت به سایر گزینه‌ها دارد و برای بسیاری از اسناد استاندارد محل کار استفاده می‌شود. پوشش‌های UV از بالاترین کیفیت برخوردارند و در نتیجه گران‌ترین هستند. این پوشش در چاپ عکس حرفه‌ای و بسیاری از کاربردهای سطح بالا استفاده می‌شود. پوشش آب‌بندی در محافظت در برابر اثر انگشت و علائم آسیب‌رسان کاربرد دارد و امکان حمل آسان‌تر مواد را فراهم می‌کند. 

رنگ

 ساده‌ترین مشخصات کاغذ، رنگ آن است. در حالی که رنگ‌های سفید و مایل به سفید در محل کار رایج هستند، گزینه‌های تقریباً نامحدودی برای رنگ‌های مختلف کاغذ وجود دارد. بسیاری دیگر از انواع کاغذ، از جمله براق، مات، روکش دار و بدون روکش، می‌توانند در رنگ های مختلف موجود باشند. کاغذ رنگی برای برجسته شدن روی تابلوهای اعلانات یا هر موقعیتی که محصولات شما باید تا حد امکان چشم نواز باشد عالی است.

در پایان

 برای انتخاب کاغذ مناسب ابتدا به نوع سندی که می‌خواهید چاپ کنید و کار نهایی توجه کنید. سپس، انواع کاغذهای سازگار با دستگاه چاپگر خود را تعیین کنید و بهترین گزینه را که با هر دو پارامتر مطابقت دارد پیدا کنید. انتخاب کاغذ چاپگر می‌تواند تفاوت را در محصولات چاپی نهایی شما ایجاد کند. به طور مثال کاغذهای کوت شده می‌توانند دوام نهایی محصول شما را به طرز چشمگیری افزایش دهند. ممکن است چندین نوع کاغذ برای یک کار چاپی مناسب باشند، بنابراین پیش از انتخاب تمامی موارد بررسی شده در بالا را در نظر بگیرید. انواع کاغذهای تخصصی مانند کاغذهای حرارتی یا مواد سازگار با محیط زیست می‌توانند به کاهش هزینه‌ها و ارائه راه‌های جدید و مبتکرانه برای چاپ اسناد کمک کنند. حتی می‌توانید رنگ‌های متنوعی از انواع مختلف کاغذ پیدا کنید که می‌تواند به برجسته‌تر شدن کار شما در هر مکانی کمک کند. در انتها به یاد داشته باشید که کاغذ انتخابی با دستگاه شما سازگار باشد.

منبع: (لینک)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین نوشته ها

اشتراک گذاری

پیمایش به بالا

جهت دریافت لیست قیمت محصولات کاغذ پاپیروس کاوه، شماره همراه خود را وارد نمایید.

در نظر داشته باشید ثبت سفارش تنها به صورت عمده امکان‌پذیر است.