4 کاغذ مناسب بسته بندی غذا

نام نویسنده: مریم حیدری
4 کاغذ مناسب بسته‌بندی غذا

بسته‌بندی مواد غذایی، یکی از مهم‌ترین صنایعی است که امروزه به دلیل اهمیت سلامت انسان‌ها، مورد توجه قرار گرفته است. بسته‌بندی‌های مختلف مواد غذایی در واقع برای محافظت از آن‌ها در برابر آلودگی‌ها و باکتری‌های موجود در محیط و همچنین حمل‌ونقل و مصرف آسان‌تر، استفاده می‌شوند. با این حال انتخاب بسته‌بندی مناسب برای مواد غذایی از موضوعات مهمی است که باید با داشتن اطلاعات کافی، آن را انجام دهیم. 

از آنجایی که تا به امروز، مواد غذایی متنوعی در جهان تولید شده، بسته‌بندی‌های خاصی نیز برای هر کدام نظر گرفته می‌شود. در عین حال شما می‌توانید برای یک ماده غذایی خاص، از بسته‌بندی‌های مختلفی استفاده کنید. در این میان یکی از متداول‌ترین بسته‌بندی‌ها برای مواد غذایی، بعد از پلاستیک‌ها، کاغذها هستند. اما شاید این سوال برای شما پیش بیاید که در میان انواع مختلف کاغذ، کدام یک برای محصولات ما مناسب‌تر هستند؟ چند نوع کاغذ بسته بندی وجود دارد و ویژگی‌های هر کدام چه چیزهایی هستند؟ ما در این مقاله قصد داریم به این سوالات پاسخ دهیم.

کاغذ بسته بندی

کاغذهای بسته‌بندی می‌توانند به صورت یک‌بار مصرف یا سبز و قابل بازیافت باشند. امروزه، با توجه به افزایش گسترده جمعیت در سراسر جهان و همچنین اهمیت روزافزون سلامتی افراد، استفاده از کاغذها و بسته‌بندی‌های سبز در زندگی روزمره برای محصولات مختلف و به ویژه مواد غذایی، به اولویت تبدیل شده است. به عنوان مثال از جمله کاربردهای این دسته از کاغذها می‌توان به کاغذهای روغنی برای تهیه مواد غذایی، پاکت‌های کاغذی جهت حمل‌ونقل و کاغذهای دوستدار محیط زیست جهت بسته‌بندی و محافظت از مواد غذایی، اشاره کرد. 

هنگام استفاده از کاغذهای بسته‌بندی، شما می‌توانید لوگو و آرم مجموعه خود را روی آن چاپ کرده و کاغذ را شخصی‌سازی کنید. همچنین کاغذ، نوعی از بسته‌بندی‌ست که در دسترس بوده و برای سفارش و خرید‌ آن، به دردسر نخواهید افتاد. از دیگر مزیت‌های استفاده از کاغذهای بسته‌بندی، وزن سبک آن‌ها و تنوع در طرح و رنگ است که راه ایجاد خلاقیت را برای شما باز می‌گذارد!

بسته بندی غذا و نوشیندنی کاغذ

انواع کاغذ بسته‌بندی

کاغذهای بسته بندی، انواع مختلفی دارند که هر کدام دارای ضخامت، نرمی و ظاهر ویژه‌ای هستند. توجه داشته باشید که هنگام انتخاب کاغذ مناسب برای پک کردن محصولات خود، ابتدا باید نوع محصول را بررسی کرده و با توجه به ماهیت کالا و همچنین خواسته کاربران، بسته‌بندی را انتخاب کنید.

۱. کاغذ کرافت

یکی از متداول‌ترین کاغذها برای بسته‌بندی مواد غذایی، کاغذ کرافت است که احتمالا آن را با نام کاغذ کاهی می‌شناسید. این نوع کاغذ از سولفات چوب نرم ساخته شده که معمولا ضخیم‌تر از کاغذهای دیگر بوده و رنگ قهوه‌ای روشن دارند. این دسته از کاغذها قدرت کششی بالایی داشته و بیشتر برای ساخت پاکت‌های کاغذی بسته‌بندی، پاکت نامه، پک‌های مواد غذایی و پاکت دارو، استفاده می‌شوند. 

انواع کاغذ بسته‌بندی

۲. مقوا

از دیگر کاغذها برای بسته‌بندی، می‌توان به پک‌های مقوایی اشاره کرد که از خمیر شیمیایی سفید شده تولید شده‌اند. این دسته از کاغذها می‌توانند تک لایه یا چند لایه باشند و همچنین در سایزهای مختلفی به بازار عرضه می‌شوند. یکی از ویژگی‌های مقواهای بسته‌بندی، سفید، صاف و محکم بودن سطح آن‌هاست که به همین دلایل برای تولید بگ‌های مقوایی، جعبه‌های هدیه و بگ‌های دستی، استفاده می‌شوند. شما می‌توانید برای بسته‌بندی انواع شیرینی، کیک، تنقلات و… این بسته‌بندی را به کار ببرید.

۳. کاغذ کوتد

اگر تا به حال به بسته‌بندی‌های مختلف توجه کرده باشید، احتمالا دیده‌اید که سطح بعضی از آن‌ها براق است. این بسته‌بندی‌ها با کاغذ کوتد تولید شده‌اند که در چاپخانه‌ها و برای چاپ کاغذهای تجاری کاربرد زیادی دارند. سطح این دسته از کاغذها توسط مواد پلیمری و شیمیایی پوشش داده شده و باعث ایجاد سطحی براق در یک یا دو طرف آن می‌گردد. 

۴. کاغذ افست یا Offset paper

کاغذهای افست مانند کاغذ کوتد دارای سطحی صاف و سفید هستند اما میزان سفید و صاف بودن و ضخامت آن‌ها از کوتد کم‌تر است. این دسته از کاغذها برای چاپ‌های تک‌رنگ یا چندرنگ مانند جلد کتاب‌ها مناسب بوده و به خوبی رنگ، متن و تصاویر را به نمایش می‌گذارند. به همین دلیل استفاده از کاغذ افست و طراحی لوگو یا متن روی آن برای بسته‌بندی مواد غذایی، می‌تواند انتخاب مناسبی باشد. این دسته از کاغذها برای بسته‌بندی مواد خشک مانند میوه‌های خشک‌شده مناسب هستند.

کاغذ کرافت برای بسته بندی غذایی

سخن پایانی

کاغذها، از جمله بسته‌بندی‌های تجزیه‌پذیری هستند که علاوه وزن و جنس مناسب، صرفه اقتصادی مناسبی هم دارند. از آن‌جایی که مواد غذایی مختلف، دارای بافت و جنس خاصی هستند، انتخاب کاغذ بسته‌بندی نیازمند آگاهی از انواع کاغذها و ویژگی‌ هر کدام آن‌هاست. ما در این مقاله 4 کاغذ بسته بندی متداول را بررسی کرده و ویژگی‌های هر کدام را عنوان کردیم. از این که در این مقاله همراه ما بودید، سپاسگزاریم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین نوشته ها

اشتراک گذاری

اسکرول به بالا

جهت دریافت لیست قیمت محصولات کاغذ پاپیروس کاوه، شماره همراه خود را وارد نمایید.

در نظر داشته باشید ثبت سفارش تنها به صورت عمده امکان‌پذیر است.