کاغذ لاینر چیست؟ بررسی ساختار و کاربرد

نام نویسنده: مریم حیدری
کاغذ لاینر چیست؟ بررسی ساختار، مواد سازنده و کاربرد

کاغذ لاینر چیست؟ کاغذ لاینر یا ایرانی، محصولی 100 درصد بازیافتی است که از خمیر کاغذ ساخته می‌شود. به دلیل استفاده از مواد بازیافتی در ساختار محصول، طراحی آن سبز است و آسیبی به محیط‌زیست وارد نمی‌کند. مانند دیگر انواع کاغذها، این محصول بسیار نازک و ضخامت آن کمتر از یک میلی‌متر است.

استفاده از مواد بازیافتی در ساختار لاینر باعث شده است که قیمت آن در مقایسه با انواع دیگر کاغذ، ارزان‌تر باشد و در صنایع گسترده‌ای به کار برده شود. اما کاربرد اصلی این نوع کاغذ در صنعت بسته‌بندی است. این نوع کاغذ تک‌لایه است و معمولاً از لاینر و کاغذ فلوتینگ در کنار هم استفاده می‌شود. در صنعت کارتن‌سازی و جعبه‌سازی، چندلایه از کاغذ فلوتینگ و لاینر در کنار هم قرار می‌گیرند و کارتن‌های چندلایه را می‌سازند.

کاغذ رولی لاینر

همان‌طور که اشاره شد، مواد اولیه محصول، کاغذ بازیافتی است و نباید به طور مستقیم با غذا در تماس باشد، اما با استفاده از یک‌لایه محافظ حتی در این صنعت نیز قابل‌استفاده است. استحکام کاغذ ایرانی در حد متوسط است و مقاومت کشش مناسبی دارد. گرماژ این کاغذها بین 120 تا 200 است و به شکل رول‌های کاغذی با اندازه 100 تا 250 سانتی‌متر به بازار عرضه می‌شود. هرچقدر گرماژ بیشتر باشد، ضخامت کاغذ نیز افزایش می‌یابد. لاینر معمولاً دارای رنگ قهوه‌ای است.

کاغذ لاینر از چه موادی ساخته می‌شود؟

تنها مواد اولیه این محصول خمیرکاغذ یا کاغذ باطله (Old Corrugated Cardboard/Containers) است. این مواد در دستگاه‌های مخصوص و تحت‌فشار تبدیل به کاغذ می‌شوند. کیفیت این کاغذ رابطه مستقیمی با مواد اولیه آن دارد، هرچقدر از خمیرکاغذ بهتری در ساخت آن استفاده شود، کاغذ نهایی نیز وضعیت مطلوب‌تری خواهد داشت.

اگر تاکنون انواع کاغذ شبه کرافت، تست لاینر و لاینر را مشاهده کرده باشید، متوجه شباهت این محصولات به یکدیگر شده‌اید. ولی این کاغذها از نظر بافت، استحکام، کشش، ضربه‌پذیری و… کاملاً متفاوت هستند. آنچه که باعث تفاوت آن‌ها می‌گردد، مواد اولیه به‌کاررفته در ساختار آن‌ها و فرایند ساخت است. لاینر از استحکام کمتر ولی قیمت ارزان‌تری برخوردار است.

کاغذ لاینر در صنعت جعبه و کارتن سازی

کاغذ لاینر در چه صنایعی کاربرد دارد؟

کاربرد اصلی کاغذ لاینر چیست؟ لاینر یا کاغذ ایرانی از دیگر انواع کاغذ مانند کرافت سنگین‌تر است و کاربرد اصلی آن در صنعت کارتن‌سازی است. برای ساخت انواع کارتن و جعبه از ورق‌های لاینر استفاده می‌شود. کاربرد دیگر این محصول، در تولید محصولات لوله کر و مقوایی است. لاینر ارزان بهترین انتخاب برای ساخت لوله کر است.

همچنین از کاغذ ایرانی برای پوشش کف در ساختمان‌ها استفاده می‌شود. از کاغذ لاینر هنگام حمل‌ونقل و به‌عنوان پوشش محافظ و ضربه‌گیر می‌توان استفاده کرد. پاکت ساخته شده از این کاغذ به‌عنوان پوشش محافظ هر محصولی که در گروه دارویی و غذایی نباشد، قابلیت استفاده دارد. در واقع کاغذ ایرانی به دلیل قیمت ارزان و کاربری آسان در صنایع متعددی راه پیدا کرده است.

کاغذ لاینر در صنعت غذا و نوشیدنی

چند نوع کاغذ لاینر داریم؟

اگر در این صنعت فعال باشید، احتمالاً با نام‌های کاغذ تست لاینر، کرافت لاینر و… نیز آشنا هستید. این محصولات در نتیجه اضافه‌کردن موادی مانند نشاسته، رنگ و… به خمیرکاغذ لاینر ساخته می‌شوند. البته کاغذ لاینر را به روش‌های مختلی می‌توانیم دسته‌بندی کنیم، مانند ابعاد، وزن، گرماژ و کیفیت خمیرکاغذ. ولی نکته قابل‌توجه این است که نهایتاً محصولات نهایی با کمی تفاوت، شبیه یکدیگر هستند و کاربرد یکسانی دارند. هرچقدر از خمیرکاغذ باکیفیت‌تری در فرایند ساخت بهره ببریم، خروجی و ویژگی‌های مطلوب‌تری خواهیم داشت.

در پایان

در این مقاله سعی کردیم تا به تمامی سوالاتی که درباره کاغذ لاینر ممکن است در ذهنتان شکل بگیرد پاسخ دهیم. اگر مبحث خاصی برایتان همچنان ابهام دارد، در بخش نظرات بنویسید تا به آن پاسخ دهیم. کاغذ لاینر پاپیروس کاوه از بهترین خمیرهای بازیافتی تولید می‌شود، بدون پارگی و با خاصیت جذب آب پایین است. لاینرهای ما را حتی تا گرماژ 300 نیز می‌توانید سفارش دهید و انتخابی عالی و هوشمندانه برای ساخت کارتن است. برای سفارش انواع کاغذ لاینر و دریافت پیش فاکتور یا لیست قیمت با شماره‌های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین نوشته ها

اشتراک گذاری

پیمایش به بالا

جهت دریافت لیست قیمت محصولات کاغذ پاپیروس کاوه، شماره همراه خود را وارد نمایید.

در نظر داشته باشید ثبت سفارش تنها به صورت عمده امکان‌پذیر است.