کاغذ فلوتینگ چیست؟

نام نویسنده: مریم حیدری
کاغذ فلوتینگ چیست

کاغذ فلوتینگ اصلی‌ترین قسمت انواع کارتن و جعبه است. این کاغذ به دلیل ساختار موج‌دارش با نام کاغذ کنگره‌ای نیز در بازار شناخته می‌شود و در واقع تمامی کارتن‌ها حداقل شامل یک لایه از آن می‌باشند. کاغذ فلوت که ساختار ضخیم و محکمی دارد، به عنوان لایه میانی در ورق کارتن استفاده می‌شود. البته این تنها کاربرد آن نیست، از کاغذ فلوت برای پر کردن فضای خالی در داخل کارتن‌ها و به عنوان لایه محافظ بین کالاهای مختلف نیز استفاده می‌شود. در ادامه به پرسش‌هایی مانند کاربرد کاغذ فلوتینگ چیست و چگونه ساخته می‌شود، پاسخ می‌دهیم.

برای تولید فلوت مانند سایر کاغذها می‌توان از خمیر چوب و ضایعات کشاورزی مانند نیشکر استفاده کرد. ذکر این نکته لازم است که معمولاً برای ساخت کاغذ فلوتینگ از مقواها و کاغذهای بازیافتی و الیاف دست دوم استفاده می‌شود. به این ترتیب علاوه بر قیمت ارزان، آسیب کمتری به محیط زیست وارد می‌گردد. ورق کارتن بعد از دور ریز هم کاملاً قابل بازیافت است، به این معناست که با استفاده از کاغذ و مقوای فلوت کمترین آسیب را به طبیعت وارد می‌کنیم.

کاغذ فلوت در کارتن سازی

انواع کاغذ فلوت

فلوت کارتن در اندازه‌ها و انواع مختلفی وجود دارد و کاربردها و ویژگی‌های متفاوتی دارند. به طور کلی، هر چقدر فلوت یا کنگره‌ها بزرگتر باشند (پروفیل‌های A و B)، استحکام بیشتر می‌گردد و محصول نهایی قابلیت ضربه گیری بهتری پیدا می‌کند. در کاغذ فلوتینگ با کنگره‌های کوچکتر (پروفیل‌های E و D)، قابلیت چاپ و تا شوندگی بهتر است. 

  • فلوت A: این نوع در مقایسه با سایر کاغذهای فلوت، تعداد موج‌های کمتری دارد اما ارتفاع آن بیشتر است و در هر فوت (تقریباً 30 سانتی‌متر) آن، 36 کنگره وجود دارد. می‌توان از کاغذ فلوتینگ نوع A به عنوان یک لایه دوجداره یا یک محافظ ضخیم موج دار استفاده کرد. در واقع کاربرد اصلی این کاغذ بیشتر برای ساخت لایه‌های محافظ و جداکننده است.
  • فلوت B: کاغذ فلوتینگ B شباهت‌های بسیاری به مدل A دارد. این کاغذ نیز دارای ارتفاع زیاد و تعداد کنگره‌های کم است. تقریباً در هر فوت آن، 49 کنگره وجود دارد. به دلیل استحکام بالا و مقاومت خوب در برابر خرد شدن، به عنوان ضربه گیر استفاده می‌شود. از طرفی برای تولید بسته‌بندی مواد غذایی، کارتن‌های کاربردی در صنعت خرده فروشی نیز کاربردی است. 
  • C فلوت: یکی از رایج‌ترین انواع فلوت در ساخت کارتن است. در هر فوت کاغذ نوع سی، 41 عدد کنگره وجود دارد. ویژگی‌هایی همچین ضربه‌گیری عالی، چاپ و انعطاف خوب، علت استفاده از آن در تولید کارتن‌های متداول در صنعت حمل‌ونقل و جعبه‌های لوازم خانگی است.
  • E فلوت: کاغذ فلوتینگ نوع “ای” در بازار ایران طرفداران زیادی دارد. ساختار موج دار آن، ریزتر از مدل‌های دیگر و در حدود 90 فلوت در هر فوت است و ارتفاع کمی دارد. انعطاف پذیری ای فلوت بیشتر و برای چاپ نیز مناسب است. بیشتر ورق‌های کارتن از نوع ای فلوت می‌‌باشند.
  • F فلوت: ریزترین کنگره‌ها را کاغذ اف فلوت دارد، یک انتخاب کوچک و مستحکم برای ساخت کارتن‌هایی با قابلیت تا شوندگی. در هر فوت کاغذ، تقریباً 128 کنگره وجود دارد و ورق‌های تولیدی از آن، بسیار محکم هستند. 
انواع کاغذ فلوتینگ

ویژگی‌ها و مزیت‌های کاغذ فلوتینگ

سوالی که همواره مطرح است این است که چرا ورق فلوت محبوب بوده و در ساخت تمامی کارتن‌ها استفاده می‌گردد؟ دلایل بسیاری برای محبوبیت این محصول وجود دارد که در ادامه آن‌ها را لیست کرده‌ایم.

  • همان‌طور که در بالاتر بررسی شد، انواع فلوت و در وزن‌های گسترده برای پوشش نیازهای صنایع مختلف تولید می‌شود. 
  • فلوتنیگ به صورت رولی تولید و بسته بندی می‌شود، بنابراین ارسال و استفاده از آن آسان است. 
  • با قطعیت بالایی می‌توان گفت که 100 درصد آن از کاغذ بازیافتی تولید می‌شود.
  • استفاده از ورق‌های فلوت به عنوان لایه محافظ باعث می‌گردد تا با ثابت نگه داشتن محتویات داخل جعبه، آسیب‌های ناشی از حمل‌ونقل کاهش یابد. 
  • لایه بیرونی کارتن مقاوم در برابر ضربه است، بنابراین مانع از انتقال ضربات به داخل می‌شود. 
  • جایگزین مقرون به صرفه انواع راهکارهای بسته بندی است. 
  • فضای ذخیره سازی را بهینه سازی می‌کند.
  • اغلب کارتن‌ها به دلیل وزن سبک، حمل و استفاده از آن آسان است. 
  • کاغذ فلوت از مواد قابل بازیافت است و از طرفی می‌توان بارها آن را بازیافت کرد، بنابراین سازگار با محیط زیست است.

فرایند تولید کاغذ فلوتینگ

تولید ورق فلوتینگ، بدون داشتن ماشین‌آلات و تجهیزات مناسب، ممکن نیست. برای تولید کاغذ فلوت، علاوه بر تبدیل مواد اولیه به الیاف مناسب، باید موج‌هایی در کاغذ ایجاد کنیم و در مقایسه با کاغذهای معمولی مانند لاینر و کرافت مراحل بیشتری را باید طی کنیم.

مراحل تولید ورق فلوت

  1. ورود مواد اولیه به دستگاه ماشین کاغذ: در مرحله اولیه، بسته به نوع کاغذ که معمولاً مواد قابل بازیافت کاغذ و مقوا است، وارد مخزن ماشین می‌گردد. سپس عملیات تنظیم، اندازه گیری مواد، رقیق‌سازی و اضافه کردن افزودنی‌ها آغاز می‌شود.
  2. پخش خمیر: در این مرحله، مواد به کمک سیستم پخش‌کننده خمیر، به طور یکنواخت در ماشین پخش می‌شود.
  3. انتقال به هد باکس: الیاف کاغذ در این مرحله بر روی توری متحرک به صورت یکنواخت و هم عرض با ماشین ریخته می‌شود.
  4. توری فوردینیر: دستگاه Fourdrinier برای تولید کاغذ، مقوا و سایر تخته های فیبری است، متشکل از یک تسمه متحرک از سیم یا صفحه پلاستیکی که مخلوطی از خمیر و آب را دریافت می‌کند و اجازه می‌دهد تا آب اضافی تخلیه شود و ورقه‌ای پیوسته ایجاد شود. روی توری دستگاه، الیاف به لایه‌های نمدی تبدیل می‌شوند. دو استوانه در کناره‌های توری قرار می‌گیرد، استوانه اول به عنوان نگهدارنده توری و استوانه دوم مجهز به سیستم مکنده است تا رطوبت موجود در خمیر کاغذ را از آن خارج کند.
  5. پرس کاغذ: الیاف تولید شده در مرحله قبل، از چند پرس عبور کرده تا باقی رطوبت نیز از آن خارج شود. پرس کردن و خروج رطوبت، نهایتاً باعث می‌شود که بافت کاغذ استحکام بیشتری پیدا کند. 
  6. خشک کردن: برای خارج کردن کامل رطوبت از کاغذ، آن را از سیستم خشک کن عبور می‌دهند. رول‌های کاغذ به دور استوانه‌های مجهز به سیستم بخاری پیچیده شده و رطوبت باقی مانده از الیاف خارج می‌شود. 
  7. اتو زنی: به وسیله غلتک‌های بزرگ، کاغذ اتو زده می‌شود. در این فرایند، کاغذ فشرده‌تر شده و ضخامت آن کاهش می‌یابد و به شکل موج‌دار از غلتک خارج می‌گردد. در این مرحله عرض کاغذ نیز یکنواخت می‌شود و در نتیجه به آسانی رول می‌شود. 
  8. جمع آوری کاغذ: کاغذ فلوت در انتها به شکل رول بسته‌بندی می‌شوند و برای تولید و پردازش به کارخانه‌های کاغذسازی ارسال می‌گردند.
ورق کارتن سه لایه

بررسی کاربردهای کاغذ فلوت

کاغذ فلوت باعث استحکام کارتن‌ها و جعبه‌های بسته‌بندی است. در واقع بدون کاغذ فلوت، هیچ ضربه‌گیر و جعبه‌ی مناسبی نخواهیم داشت. فرقی ندارد بخواهیم که کارتن برای اسباب کشی خریداری کنیم یا وسایل برقی و مواد خوراکی و بهداشتی را بسته‌بندی کنیم، نهایتاً تمامی این موارد نیاز به جعبه‌ای محکم دارند که تغییر شکل ندهد و به آسانی پاره نگردد. 

فلوت با ساختار موج‌داری که دارد باعث می‌شود، تا فشار به لایه‌های داخلی منتقل نشود و از طرفی با تعداد لایه‌های کمتر، کارتن‌های ضخیم و محکم ساخت. از طرفی خود فلوت به دلیل بافتی که دارد، به آسانی خم می‌شود، در نتیجه شکل‌های مختلفی می‌گیرد و ذخیره‌سازی آسانی دارد. کاغذ پاپیروس کاوه، انواع کاغذ فلوت را از بهترین مواد تجدیدپذیر تولید می‌کند و محصول نهایی کیفیتی درجه یک دارند. برای تولید انواع کارتن، پاکت، نبشی مقوایی و… می‌توانید از این کاغذ استفاده کنید. برای آشنایی بیشتر با محصول روی دکمه زیر کلیک کنید. در مقاله “کاغذ فلوتینگ چیست؟” سعی شد تا به تمامی سوالات مرتبط با این محصول پاسخی کامل ارائه دهیم، اگر نیاز به اطلاعات بیشتری دارید یا هنوز جواب سوالتان را نگرفته‌اید، در قسمت نظرات برای ما بنویسید.

منابع:

1 در مورد “کاغذ فلوتینگ چیست؟”

  1. علی اصغر شمشیری

    با سلام
    برای بالا بردن CMT و CCT فلوتینگ چه موادی به خمیر کاغذ اضافه می شود؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین نوشته ها

اشتراک گذاری

اسکرول به بالا

جهت دریافت لیست قیمت محصولات کاغذ پاپیروس کاوه، شماره همراه خود را وارد نمایید.

در نظر داشته باشید ثبت سفارش تنها به صورت عمده امکان‌پذیر است.