کاغذ تست لاینر چیست؟ + بررسی انواع و کاربردها

نام نویسنده: مریم حیدری
کاغذ تست لاینر

انواع کاغذ و مقوا یکی از بهترین گزینه‌ها برای بسته‌بندی محصولات مختلف محسوب می‌‌‌‌شوند. در کنار کاغذ و مقواهایی که شناخته شده هستند، کاغذ تست لاینر هم کاربردهای مختص به خود را دارد. در واقع به واسطه ویژگی‌های گسترده‌ای ‌که این نوع کاغذ دارد؛ از آن برای تولید پاکت‌ها و جعبه‌های کاغذی و مقوایی استفاده می‌‌‌‌شود. بهتر است بدانید بسته‌بندی‌های تولید شده با استفاده از کاغذ تست لاینر از استحکام بالایی برخوردار هستند. به همین علت از آن‌ها برای ساخت جعبه‌های مقوایی و کارتن که به مقاومت بالا در برابر ضربه و حتی نفوذ آب نیاز دارند، استفاده می‌‌‌‌شود. البته استحکام بالای کاغذ و مقوای تست لاینر تنها ویژگی این نوع کاغذ نیست. بر همین اساس در ادامه مطلب به بررسی جزئیات بیشتری از کاغذ تست لاینر می‌‌‌‌پردازیم.

کاغذ تست لاینر چیست؟

برای شناخت کاغذ تست لاینر ابتدا باید اطلاعات کاملی در مورد کاغذ لاینر کسب کنید. کاغذ لاینر از خمیر کاغذهای بازیافتی تولید می‌‌‌‌شود. در واقع کاغذهای باطله‌ای ‌که دیگر قابل استفاده نیستند به خمیر تبدیل شده و با عبور از مراحل مختلف تولید به کاغذ لاینر تبدیل می‌‌‌‌شوند. بهتر است بدانید کاغذ لاینر را اصطلاحاً کاغذ ایرانی هم می‌‌‌‌نامند. از جمله ویژگی‌های کاغذ لاینر می‌‌‌‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • کاغذ لاینر خطری برای محیط زیست ندارد، زیرا قابل بازیافت است.
  • هیچگونه مواد افزودنی به آن اضافه نمی‌شود.
  • کاغذ لاینر قهوه‌ای ‌رنگ است.
  • استحکام بالایی دارد و ارزان قیمت است.

بهتر است بدانید با اضافه کردن نشاسته صنعتی و چند ماده افزودنی دیگر به خمیر کاغذ لاینر؛ کاغذ تست لاینر تولید می‌‌‌‌شود. بنابراین در کنار ویژگی‌های مشترکی که میان این دو نوع کاغذ وجود دارد، کاغذ تست لاینر از ویژگی‌های مثبت دیگری هم برخوردار است. از جمله این ویژگی‌ها می‌‌‌‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • کاغذ تست لاینر استحکام بیشتری دارد.
  • در برابر نفوذ آب بسیار مقاوم است.
  • می توان آن را در رنگ‌های مختلف تولید کرد.
  • در تولید کارتن‌ها و جعبه‌های مقوایی کاربرد دارد.
  • شبیه به کاغذ کرافت است.
  • خمیر تست لاینر کیفیت بهتری دارد.

البته توجه داشته باشید کاغذ تست لاینر معمولاً بیش از دو لایه دارد و ممکن است با نام کاغذ شبه کرافت نیز شناخته شود.

تفاوت کاغذ لاینر و تست لاینر

همانطور که گفتیم کاغذهای لاینر و تست لاینر در صنایع بسته‌بندی کاربردهای مهمی دارند. هر دوی این کاغذها از خمیر کاغذهای بازیافتی تولید می‌‌‌‌شوند، به همین علت کیفیت خوبی برای انجام سایر کارها به جزء تولید پاکت‌ها و جعبه‌های بسته‌بندی ندارند. در کنار ویژگی‌های مشترکی که کاغذهای لاینر و تست لاینر دارند، از یک سری تفاوت نیز برخوردار هستند. از جمله مهم‌تر‌‌ین تفاوت‌های کاغذ لاینر و تست لاینر می‌‌‌‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

ویژگی‌هاکاغذ تست لاینرکاغذ لاینر
جنس خمیرکاغذهای بازیافتی و افزودنی‌های دیگرکاغذهای بازیافتی
گرماژ90 تا 220 گرم100 تا 180 گرم
رنگدارای رنگ‌بندیقهوه‌ای
کیفیت خمیربهترکمتر
قابل بازیافت بودنبلهبله
استفاده از مواد افزودنیبیشترکمتر
استفاده به صورت رویه یا زیرهرویهزیره
میزان استحکامبیشترکمتر
میزان مقاومت در برابر نفوذ آببیشترکمتر
قیمتگران‌تر‌‌ارزان‌تر‌‌
ضخامتبیشترکمتر
قابلیت چاپ پذیریبهترکمتر

تفاوت کاغذ تست لاینر و کرافت

امروزه از کاغذهای مختلفی برای تولید پاکت‌ها و جعبه‌های بسته‌بندی استفاده می‌‌‌‌شود. کاغذ کرافت هم یکی از بهترین کاغذهایی است که به همین منظور تولید می‌‌‌‌شود. با توجه به شباهت بسیار زیادی که کاغذ تست لاینر به کرافت دارد؛ به آن کاغذ شبه کرافت هم گفته می‌‌‌‌شود. شباهت این دو کاغذ هم زمانی بیشتر خواهد شد که کیفیت خمیر کاغذ تست لاینر بیشتر و بهتر باشد. از جمله مهم‌ترین تفاوت‌های کاغذ تست لاینر و کرافت نیز می‌‌‌‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

ویژگی‌هاکاغذ تست لاینرکاغذ کرافت
جنس خمیرکاغذهای بازیافتی و افزودنی‌های دیگرسولفات خمیر پالپ
گرماژ100 تا 180 گرم70 تا 140 گرم
رنگدارای رنگ‌بندیدارای رنگ‌بندی
قیمتارزان‌تر‌‌گران‌تر‌‌
کیفیت خمیرکمتربهتر (بهداشتی‌تر‌‌)
میزان مقاومت در برابر نفوذ آببیشترکمتر
قابل بازیافت بودنبلهبله
میزان استحکامبیشترکمتر
تعداد لایه‌ها21

تفاوت کاغذ تست لاینر و شبه کرافت

کاغذ شبه کرافت، نوعی کرافت با کیفیت پایین‌تر است و معمولاً شبه کرافت و تست لاینر را یکسان در نظر می‌گیرند. هر چند کیفیت شبه کرافت بالاتر از تست لاینر است اما اگر در تولید تست لاینر از مواد اولیه بهتری استفاده شود، می‌توان این دو کاغذ را یکسان در نظر گرفت. از نظر کاربرد و قابلیت بازیافت، هر دوی این کاغذها، ویژگی یکسانی از خود به نمایش می‌گذارند.

انواع کاغذ تست لاینر

بهتر است بدانید اغلب محصولاتی که در دسترس هستند با تغییر ویژگی‌های مثبت و حتی نواقص نمونه اصلی آن‌ها در مدل‌های مختلف تولید می‌شوند. در صنایع تولید کاغذ و مقوای بسته‌بندی هم این موضوع صدق می‌‌‌‌کند. در حال حاضر می‌‌‌‌توان با تغییر چند ویژگی، خاصیت یا به اصطلاح مشخصات؛ انواع مختلفی از کاغذ تست لاینر را تولید کرد. البته با تغییر جزئیات مربوط به کاغذهای تست لاینر؛ ویژگی‌های اصلی آن‌ها مانند قابل بازیافت بودن تغییر نمی‌کند. از جمله مشخصات قابل تغییر در انواع کاغذ تست لاینر می‌‌‌‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • گرماژ (وزن یک متر مربع از کاغذ)
  • میزان نفوذ در برابر آب
  • میزان استحکام و مقاومت در برابر کشش و ضربه
  • رنگ
  • کیفیت
  • نوع افزودنی‌های استفاده شده
  • ابعاد (طول و عرض کاغذ)

بنابراین با در نظر گرفتن ویژگی‌های محصولاتی که قصد بسته‌بندی آن‌ها را دارید، بهتر می‌‌‌‌توانید کاغذ تست لاینر مناسب را انتخاب کنید.

جعبه با کاغذ تست لاینر
جعبه با کاغذ تست لاینر

کاربرد کاغذ تست لاینر

تست لاینر نوعی کاغذ بازیافتی است که از آن برای تولید پاکت‌های کاغذی و جعبه‌های مقوایی بسته‌بندی استفاده می‌‌‌‌شود. البته از این نوع کاغذ نمی‌توان به تنهایی برای بسته‌بندی مواد غذایی استفاده کرد، زیرا نوعی کاغذ بازیافتی است. به همین علت آن را به همراه یک سری لایه دیگر برای تولید بسته‌بندی‌های مواد غذایی به کار می‌‌‌‌گیرند. بر همین اساس از جمله کاربردهای کاغذ تست لاینر می‌‌‌‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • تولید پاکت‌های بسته‌بندی کاغذی
  • تولید مقوا و در نتیجه کارتن‌های بسته‌بندی کفش، محصولات تزئینی و غیره
  • قرار گرفتن در خارجی‌تر‌‌ین لایه کارتن‌های مقوایی برای جلوگیری از نفوذ آب

توجه داشته باشید کاغذهای تست لاینر قابلیت چاپ پذیری خوبی هم دارند. به همین علت نه تنها در برابر نفوذ آب بسیار مقاوم هستند، بلکه مشخصات محصول را نیز می‌‌‌‌توان بر روی بسته‌بندی درج کرد. از طرفی هر چه قدر کیفیت خمیر کاغذ تست لاینر بیشتر باشد؛ برای تولید بسته‌بندی‌های مواد غذایی قابل اعتمادتر است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین نوشته ها

اشتراک گذاری

پیمایش به بالا

جهت دریافت لیست قیمت محصولات کاغذ پاپیروس کاوه، شماره همراه خود را وارد نمایید.

در نظر داشته باشید ثبت سفارش تنها به صورت عمده امکان‌پذیر است.