کاغذ بازیافتی چیست؟

نام نویسنده: مریم حیدری
کاغذ بازیافتی چیست؟

کاغذ بازیافتی همان‌طور که از نامش مشخص است، از کاغذهای دور ریز تولید می‌شود. در فرایند بازیافت کاغذهای باطله به جای آنکه آن‌ها را از بین ببرند، مجدداً وارد چرخه مصرف کرده و در نتیجه تولید زباله کاهش می‌یابد. استفاده از کاغذهای باطله باعث می‌شود تا درخت‌های کمتری قطع شوند و محیط‌زیست آسیب کمتری ببیند. از طرفی کاغذ هنگام تجزیه، متان (کربن) منتشر می‌کند، بنابراین با بازیافت آن، کربن کمتری در هوا منتشر می‌شود. البته مزیت دیگر این کاغذها، تولید آسان‌تر است که باعث می‌شود، در مقایسه با کاغذ سفید ارزان‌تر باشند، زیرا دستگاه‌های کمتر و مراحل تولید ساده‌تری دارند. در این مقاله از کاغذ پاپیروس کاوه، به روش بازیافت کاغذ، کاربردها، مزایا و معایب و عوامل موثر در قیمت کاغذ بازیافت شده می‌پردازیم.

بازیافت چیست؟

برای اینکه موضوع شفاف‌تر باشد، پیش از اینکه به توضیح فرایند بازیافت کاغذ بپردازیم، ابتدا مفهوم بازیافت را بررسی می‌کنیم. “بازیافت فرآیند جمع‌آوری و پردازش موادی است که در صورت عدم استفاده مجدد به عنوان زباله دور ریخته می‌شوند. بازیافت برای جامعه و محیط زیست مفید است، زیرا:

  • میزان زباله‌های ارسالی به محل‌های دفن زباله و کوره‌های زباله‌سوزی را کاهش می‌دهد.
  • منابع طبیعی مانند چوب، آب و مواد معدنی را حفظ می‌کند.
  • باعث افزایش امنیت اقتصادی می‌شود.
  • با حذف نیاز به تولید منابع جدید، از آلودگی جلوگیری می‌کند.
  • در صنایع بازیافت و تولید شغل جدید ایجاد می‌کند. 
  • مصرف انرژی را کاهش می‌دهد.

مواد بسیاری قابل بازیافت هستند که استفاده مجدد از آن‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد، مانند انواع پلاستیک، آلومینیوم، ظروف شیشه‌ای، لباس، فولاد. اما یکی از مهم‌ترین موادی که به بازیافت آن همواره توجه شده است، کاغذ است. تولید کاغذ بازیافتی، نهایتاً باعث می‌شود درخت‌های کمتری بریده شود و جنگل‌های کمتری نابود گردد. 

چرا باید کاغذ را بازیافت کنیم؟

در بالا به مزیت‌های این کار اشاره کردیم. تولید محصولات از کاغذ بازیافتی، باعث می‌شود هزینه‌های نهایی مصرف کننده، کاهش چشم‌گیری پیدا کند. بازیافت کاغذ به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای کمک می‌کند. همچنین این کاغذها 70 درصد انرژی و آب کمتری نسبت به تولید محصولات کاغذی جدید از درختان مصرف می‌کنند. بازیافت تنها یک تن کاغذ باعث صرفه جویی در 17 درخت و همچنین 2.5 متر مکعب فضای دفن زباله می شود.

کارخانه‌های کاغذ در فرایند تولید کاغذ از درخت، از مواد شیمیایی سمی استفاده می‌کنند که یکی از بدترین آلاینده‌های تولیدی هستند. از طرفی هنگامی که کاغذ در زمین تجزیه می‌شود، متان آزاد می‌کند، یک گاز گلخانه‌ای قوی و از عوامل اصلی تغییرات آب‌و‌هوایی کره زمین. بازیافت کاغذ باعث می‌شود تمامی این فرایندها کاهش و آلودگی هوا تا 74 درصد کاهش یابد.

کاغذ چگونه بازیافت می‌شود؟

کاغذ چگونه بازیافت می‌شود؟

فرایند بازیافت بستگی به نوع دستگاه و مواد اولیه دارد، اما تعدادی از مراحل در تمامی روش‌ها یکسان است که در ادامه آن‌ها را شرح می‌دهیم.

  1. سه دسته کاغذ به عنوان مواد اولیه برای ساخت کاغذ بازیافتی استفاده می‌شود: ضایعات کارخانه‌ای، ضایعات قبل از مصرف و ضایعات پس از مصرف. تمامی موادی که در کارخانه‌های کاغذ و مقوا از چرخه تولید خارج می‌شوند، مانند کناره‌های رول‌های کاغذ بعد از برش، مجدداً قابل استفاده هستند. همچنین موارد بسیاری وجود دارد که محصولی تولید شده اما پیش از اینکه به دست مصرف کننده برسد، بازگشت داده شده است. بسته‌های کاغذی، دفترها و روزنامه‌ها و… نیز از محصولات مصرفی هستند که قابل بازیافت هستند. تمامی کاغذها به یک مرکز بازیافت منتقل می‌شوند و در آنجا آلاینده‌هایی مانند پلاستیک، شیشه یا زباله‌های دیگر از آن‌ها حذف می‌شوند.
  2. در مرحله بعد، کاغذ به درجه‌های مختلف طبقه‌بندی می‌شود. هر چقدر کاغذ بیشتر بازیافت شود، کیفیت آن نیز کاهش می‌یابد. گرید کاغذ مشخص می‌کند که از آن در تولید چه نوع محصولی می‌توان استفاده کرد.
  3. پس از طبقه‌بندی، کاغذها را ذخیره می‌کنند و برای ارسال به دستگاه آماده می‌کنند. در مرحله بعد کاغذها برای پردازش به آسیاب منتقل می‌شوند.
  4. دستگاه‌های آسیاب، با خرد کردن کاغذ به قطعات کوچک، خمیر تولید می‌کنند. مخلوط کاغذ، آب و مواد شیمیایی حرارت داده می‌شود و تکه‌های کاغذ به الیاف تبدیل می‌شوند.
  5. سپس مخلوط به دست آمده از طریق دستگاه فشار داده می‌شود تا چسب‌ها و سایر آلاینده‌های باقی مانده از بین برود. 
  6. در مرحله بعد خمیر را در یک استوانه مخروطی شکل می‌چرخانند تا تمیز شود و اگر جوهر در آن وجود دارد، از بین برود. 
  7. خمیر از طریق دستگاه، روی یک تسمه نقاله اسپری می‌شود. آب از صفحه تسمه می‌چکد و الیاف کاغذ به هم می‌چسبند.
  8. غلتک‌های فلزی گرم، کاغذ را در انتها خشک می‌کنند و آن را روی رول‌های بزرگ قرار می‌دهند که می‌توان از آن برای تولید محصولات دیگر استفاده کرد. 

کدام کاغذها را می‌توان بازیافت کرد؟

کاغذ را نمی‌توان به طور نامحدود بازیافت کرد. با هر بازیافت، الیاف کوتاه‌تر می‌شود. پس از 5 تا 7 بار پردازش، الیاف برای تولید کاغذ جدید بسیار کوتاه می‌گردد و نیاز به افزودن الیاف جدید داریم. در کل بسیاری از انواع کاغذ را می‌توان بازیافت کرد، از جمله کاغذ اداری سفید، روزنامه، کاغذ اداری رنگی، مقوا، کاغذ سفید دفترها و سررسیدها، مجلات، کاتالوگ‌ها و دفترچه تلفن. در این بین، محصولاتی وجود دارند که قابل بازیافت نیستند، به دلیل مواد افزوده شده در طی فرایند تولید به آن‌ها یا کاربردی که داشته‌اند. انواع کاغذهایی که قابل بازیافت نیستند عبارتند از: کاغذ پوشش دار و تصفیه شده، کاغذ با ضایعات مواد غذایی، جعبه‌های آبمیوه و غلات، لیوان‌های کاغذی، حوله و دستمال‌های کاغذی (توالت)، و کاغذ یا مجله با پلاستیک چند لایه (لمینیت شده).

بررسی کاربردهای کاغذ بازیافتی

بررسی کاربردهای کاغذ بازیافتی

کاغذ بازیافت شده در شکل‌های مختلفی و در محصولات متنوعی استفاده می‌شود. هزاران مثال برای کاربرد این محصولات قابل ذکر است، در واقع هیچ صنعتی را نمی‌توان نام برد که این کاغذها در آن‌ راه پیدا نکرده باشد، حتی در تولید تخت یکبار مصرف و محصولات پزشکی نیز از کاغذ بازیافت شده استفاده می‌شود. اصلی‌ترین کاربردهای آن در ادامه ذکر شده است:

  • صنعت چاپ و کپی
  • نقاشی و هنر
  • پوسترها
  • کتاب‌ها
  • جزوات
  • دستمال توالت
  • جعبه دارو و محصولات غذایی 
  • بسته‌بندی تولیدات کشاورزی
  • مقوا و ورق کارتن
  • صنعت مبلمان و لوازم خانگی
  • روزنامه و مجله
  • دفترچه‌های تلفن
  • کفپوش و کاغذهای دیواری
  • جداکننده و محافظ ظروف

کاغذ چند بار قابلیت بازیافت دارد؟

کاغذ اولیه از الیاف بلند ساخته می‌شود، همان‌طور که در بالاتر هم گفته شد، هر بار که کاغذ بازیافت می‌شود، الیاف آن کوتاه‌تر می‌گردد و دفعه بعد بازیافت آن را سخت‌تر است. میانگین تعداد دفعاتی که کاغذ قابلیت بازیافت دارد، حدود پنج تا هفت بار است. پس از آن، الیاف خیلی کوتاه می‌شود و دیگر نمی‌توان آنها را به کاغذ کپی تبدیل کرد. در این مرحله البته می‌توان از کاغذ بازیافت شده برای تولید کاغذ روزنامه یا کارتن تخم مرغ و موارد مشابه استفاده کرد. البته هر بار که کاغذ بازیافت می‌شود، مقداری افزودنی و الیاف چوب بکر با خمیر مخلوط می‌شود تا ساختار آن بهتر شود و عملاً تعداد دفعات بازیافت بیشتر می‌گردد.

معایب کاغذ بازیافتی

تا این قسمت از مقاله کاغذ پاپیروس کاوه به مزیت‌های این کار پرداختیم، اما این فرایند معایبی نیز به همراه دارد:

  • اجرا و نگهداری تجهیزات بازیافت پرهزینه است.
  • در فرایند بازیافت هنگام تولید کاغذ و حمل‌ونقل مواد اولیه و تولیدی، گاز گلخانه‌ای تولید می‌شود (البته این مقدار در مقایسه با تولید کاغذ از درخت و مواد طبیعی بسیار ناچیز است).
  • معمولاً محصول بازیافتی کیفیت کمتری دارد. (این موضوع برای فلزات که بی‌نهایت قابل بازیافت هستند، صادق نیست)
  • ممکن است هنگام تولید کاغذ، آلودگی وارد مواد اولیه شود.
  • بودجه صنایع بازیافت و سرمایه‌گذاری در آن ناچیز است و توجه کمی به اهمیت آن می‌شود. 
قیمت کاغذ بازیافتی چقدر است؟

قیمت کاغذ بازیافتی چقدر است؟

قیمت کاغذهای بازیافتی بسیار متغیر است و به عوامل مختلفی بستگی دارد. اگر قصد خرید این کاغذها را دارید باید بدانید بر اساس اندازه سفارش، نوع کاغذ و ابعاد کاغذ، مبالغ متفاوتی پرداخت می‌کنید. 

  • اندازه سفارش: هرچقدر اندازه بیشتری سفارش دهید، هزینه نهایی کمتری پرداخت می‌کنید. خرید عمده این محصولات باعث ارزان‌تر شدن کاغذ می‌گردد.
  • مواد اولیه: نوع کاغذ و مقوای استفاده شده در ساخت محصول نهایی، در تعیین قیمت و کیفیت محصول تولیدی مهمترین فاکتور است. اگر از کاغذهای بهتر و باکیفیت‌تری برای تولید استفاده شود، محصول نهایی گران‌تر می‌گردد.
  • ابعاد ورق: ورق‌های کاغذ در عرض‌های متفاوتی تولید می‌شوند. البته کاغذ عمده را بر اساس دو فاکتور عرض و وزن به فروش می‌رسانند.
  • گرماژ: فرقی ندارد چه کاغذی خریداری کنید، نهایتاً گرماژ فاکتور مهمی است که باید حتماً به آن توجه کنید. هر چقدر گرماژ بالاتر، کاغذ ضخیم‌تر و مستحکم‌تر می‌گردد.
  • افزودنی: در فرایند تولید این کاغذها، اگر هیچ ماده‌ای به آن اضافه نشود، کاغذ لاینر ایرانی داریم که قیمت پایینی‌ دارد. البته در فرایند تولید اگر الیاف چوب به خمیر اضافه شود، در انتها کاغذ کرافت داریم. البته افزودنی تنها محدود به الیاف نیست، می‌توان با افزودن رنگ و مواد شیمیایی، کاغذ روشن‌ و سفیدی تولید کرد. 

کاغذ پاپیروس کاوه، تولید کننده کاغذ و مقوای بسته‌بندی از مواد بازیافت پذیر است. رسالت ما تولید محصولات سبز و کاهش آسیب به محیط زیست است. برای مشاهده محصولات پاپیروس می‌توانید روی دکمه زیر کلیک کنید. برای دریافت مشاوره، پیش فاکتور و خرید کاغذ لاینر، کاغذ لوله مقوایی، کاغذ تست لاینر و… می‌توانید با شماره‌های درج شده در سایت نیز تماس حاصل فرمائید.

منابع:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین نوشته ها

اشتراک گذاری

پیمایش به بالا

جهت دریافت لیست قیمت محصولات کاغذ پاپیروس کاوه، شماره همراه خود را وارد نمایید.

در نظر داشته باشید ثبت سفارش تنها به صورت عمده امکان‌پذیر است.