چند نوع کاغذ داریم؟

نام نویسنده: مریم حیدری
چند نوع کاغذ داریم؟

با پیشرفت تکنولوژی در این روزها، بسیاری از وسایل نوشت‌ابزار از جمله کاغذ و قلم در محیط‌های اداری و تحصیلی، جای خود را به لپتاپ و سیستم‌های پیشرفته داده‌اند. با این حال هیچ چیز نمی‌تواند حس خوب نوشتن روی کاغذ را برای ما تداعی کند. علاوه بر آن، انواع خاص کاغذ مانند دستمال‌های کاغذی، عضوی جدانشدنی در زندگی ما انسان‌ها هستند. بنابراین می‌توان گفت ما همیشه در معرض کاغذ بوده و به آن نیاز داریم.

اما درست مانند بسیاری از وسایل اطراف ما، کاغذها نیز انواع مختلفی دارند که هر کدام برای کاربری خاصی به کار می‌روند و از مواد به‌خصوصی نیز ساخته شده‌اند. به عنوان مثال کاغذهایی که برای یادداشت‌برداری جزوات درسی استفاده می‌شود، با کاغذهایی که در نقاشی و هنر به کار می‌روند، کاملا متفاوت هستند. ما با دانستن انواع خاص کاغذها و کاربرد هر یک از آن‌ها می‌توانیم انتخاب بهتری داشته باشیم. ما در این مقاله از کاغذ پاپیروس کاوه قصد داریم به معرفی 35 نوع مختلف کاغذها بپردازیم و ویژگی‌های هر یک را بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

‍۱. کاغذ تحریر

یکی از متداول‌ترین انواع کاغذها، کاغذ تحریر است که برای چاپ روزنامه، مجله یا کاتالوگ استفاده می‌شود. در واقع این نوع کاغذ برای چاپ نوشته‌ها تصاویر به کار رفته و نوعی کاغذ برای استفاده روزمره است. کاغذ تحریر سبک بوده و از کاغذ‌هایی که برای نوشتن استفاده می‌شوند، سبک‌تر است.

۲. کاغذ بازیافتی

آیا تا به حال کاغذهایی را دیده‌اید که جنسی مانند بدنه کارتن‌های وسایل داشته و محکم هستند؟‌ به این جنس کاغذ، کاغذ بازیافتی گفته می‌شود که از فرایند بازیافت کاغذ‌های مختلف و خشک شدن آن‌ها به دست می‌آید. این نوع کاغذ باعث حفظ طبیعت شده و مصرف بیش‌ از اندازه درخت، انواع دیگر کاغذ، انرژی برای تولید آن‌ها و حتی جوهر را کاهش می‌دهد. این دسته از کاغذها برای ساخت جعبه خوراکی، کفش یا وسایل دیگر بسیار مناسب هستند. این کاغذ در ایران به نام کاغذ لاینر نیز شناخته می‌شود.

۳. کاغذ کالک

اگر در زمینه هنر، معماری، طراحی یا مهندسی فعالیت کرده باشید، احتمالا با کاغذ کالک آشنا هستید. این نوع کاغذ، بسیار نازک بوده و برای ترسیم طرح‌ها به‌خصوص لبه‌های یک طرح به کار می‌روند. کاغذ کالک از الیاف پنبه و سلولز ساخته شده که برای شفاف و نازک‌تر کردن آن، کاغذها با دستگاه‌های مخصوص می‌کوبند تا هوای میان ذرات، به طور کامل خارج شود.

۴. کاغذ گلاسه

این دسته از کاغذ‌ها دارای سطح شفافی بوده و جنس خاصی نیز دارند. به همین دلیل برای چاپ بروشور، پوستر و تصاویر استفاده می‌شوند و اتفاقا بسیار محبوب هستند. شفافیت برخی کاغذها مانند کاغذ کالک، به صورت طبیعی بوده و در مراحل تولید آن بدون اضافه کردن مواد، ایجاد می‌شود. اما در کاغذ‌های گلاسه، این شفافیت از روکش پلاستیکی‌ای است که روی آن قرار می‌گیرد. همین موضوع باعث می‌شود، برخی کاغذهای گلاسه بازیافت‌پذیر نباشند!

بررسی انواع کاغذهای شناخته شده

۵. کاغذ باند

شاید نام این کاغذ را کم‌تر شنیده باشید، اما مطمئنا با جنس آن آشنا هستید. یکی از مهم‌ترین و البته معروف‌ترین کاربردهای کاغذ باند، در صنعت تولید اوراق بهادار یا همان پول و چک است. این دسته از کاغذها از استحکام و وزن بیشتری به نسبت کاغذهای معمولی برخوردار بوده و بافت سخت‌تری دارند. متداول‌ترین کاغذ‌های باند دارای وزن 60، 75 و 90 گرم بر مترمربع را دارند.

۶. کاغذ کارت پستال

این نوع کاغذ، دارای وزن متوسطی بوده و بافتی مانند مقوا دارد. کاغذ کارت پستال بیشتر برای تولید انواع کارت‌ها از جمله کاری، تولد، جشن‌ها و.. استفاده می‌شود، چراکه از جنس محکمی برخوردار بوده و وزن مناسبی دارد. همچنین کاغذ‌های کارت پستال از کاغذ کارتن کلفت‌تر و از کاغذ چاپ نازک‌تر است که همین موضوع آن را به انتخابی مناسب برای ارسال به نزدیکان شما می‌کند.

۷. کاغذ دستمال کاغذی

یکی دیگر از کاربردی‌ترین کاغذهایی که در اطراف وجود دارد، دستمال کاغذی‌ست که می‌توان گفت امروز زندگی بدون آن امکان‌پذیر نیست. از جمله دلایلی که این نوع کاغذ را برای مصارف مختلف محبوب کرده است، می‌توان به وزن، ضخامت، میزان انعطاف‌پذیری و میزان جذب آن اشاره کرد. دستمال‌های کاغذی در واقع از خمیر چوب مخصوص کاغذ سازی، آب و مواد شیمیایی ساخته شده و به دلیل توانمندی در تمیز کردن هر دو مواد مرطوب و خشک، به کاغذی کاربردی تبدیل شده است. جالب است بدانید فروش دستمال‌های کاغذی به صورت سالانه 1.8 درصد افزایش می‌یابد!

کاغذ دستمال کاغذی

۸. کاغذ کپی

این نوع کاغذ بیشتر برای استفاده در اداره‌ها و برای دستگاه‌های پرینتر،‌ فکس، فتوکپی و… ساخته شده است. کاغذ کپی در واقع به همان کاغذهایی گفته می‌شود که ما به صورت روزانه در خانه، محل کار یا دانشگاه از آن‌ها استفاده می‌کنیم و آن‌ها را با اندازه‌شان که ممکن است A4، A3 و… باشد می‌شناسیم. کاغذهای کپی به دلیل داشتن وزن و ضخامت مناسب، انتخابی عالی برای کارهای روزمره ما هستند. 

۹. کاغذ عکاسی

از دیگر انواع کاغذ موجود در بازار، کاغذ‌های عکاسی هستند که برای بیشتر برای چاپ عکس به کار می‌روند. این نوع کاغذ دارای شفافیت بالایی بوده و ضخامت زیادی نیز  دارد. البته امروزه به دلیل دوربین باکیفیت موبایل‌ها، عکس‌های فیزیکی نیز رو به منسوخ شدن هستند. با این حال تعداد بسیاری از افراد علاقه دارند منزل خود را از تابلوهای عکس پر کنند و خاطرات خود را به تصویر بکشند. 

۱۰. کاغذ کرافت

یکی دیگر از کاغذهای محبوب در میان مردم، کاغذ کرافت یا کاهی‌ست که برای بسیاری از افراد حسی نوستالژی و قدیمی را به دنبال دارد. این دسته از کاغذها، سبک‌تر از کاغذهای چاپی و کپی بوده و همچنین استحکام بیشتری دارد. رنگ کاغذهای کرافت سفید نبوده و معمولا در رنگ قهوه‌ای، نسکافه‌ای، کرمی تولید و عرضه می‌شود که به همین دلیل برای برخی مصارف مناسب نیست. این دسته از کاغذ‌ها برای تولید پاکت‌های بسته‌بندی و پاکت نامه نیز کاربرد دارد.

۱۱. کاغذ پوستی

اگر تابه‌حال شیرینی‌پزی کرده یا در معماری و مهندسی سررشته داشته باشید، احتمالا با کاغذهای پوستی آشنایی دارید. این دسته از کاغذها دارای ضخامت بسیار کمی بوده و بافت نرم و لطیفی دارند. کاغذهای پوستی در آشپزخانه برای مواردی به کار می‌روند که می‌خواهید شیرینی یا غذای شما به ظرف نچسبد. همچنین برای طرح زدن، سیاه‌قلم و خوشنویسی نیز از کاغذهای پوستی که نیمه‌شفاف هستند، استفاده می‌شود.

۱۲. کاغذ یونومات (Inkjet)

این دسته از کاغذها، در محیط‌های روزمره، کاربردی نداشته و تنها برای پرینترهای جوهر افشان استفاده می‌شوند. به همین دلیل ممکن است تا به‌حال با آن برخورد نداشته باشید. کاغذ یونومات دارای سه نوع گلاسه، متالیک و لاستر است که همگی برای جذب جوهر، ساخته شده‌اند.

کاغذ Inkjet

۱۳. کاغذ بافت (Wove)

یکی دیگر از انواع کاغذ که بافتی مشابه کاغذ کرافت دارد، کاغذ بافت است. این نوع کاغذ از کرافت ضخیم‌تر بوده و در زمان‌های گذشته از آن به‌عنوان کاغذ مناسب برای کتاب‌های استفاده می‌کردند. اگر به این کاغذ با دقت نگاه کنید، می‌توانید بافت آن را ببینید.

۱۴. کاغذ بدون اسید

همان‌طور که از نام این کاغذ پیداست، بدون اسید بوده و با محلول خمیر قلیایی که شامل بی‌کربنات کلسیم است، تولید می‌شود. هنگام تولید این نوع کاغذ، لینگین موجود در آن به طور کامل حذف شده و آن را به کاغذی مناسب تبدیل می‌کند. به همین است که کاغذ بدون اسید در طی گذر زمان، زرد یا خراب نمی‌شود.

۱۵. مقوا (Artist’s Paper)

یکی دیگر از انواع پرکاربرد کاغذ، کاغذهای هنر هستند که ما با نام مقوا آن‌ها را می‌شناسیم. همانطور که می‌دانید مقواها خود دارای انواع مختلف هستند که هر یک برای کاربرد خاصی استفاده می‌شوند. بعضی مقواها دارای ضخامت بالا و مقاومت پایینی بوده و برخی دیگر دارای وزن زیادی هستند. شما می‌توانید با توجه به نیاز خود که ممکن است نقاشی، خوش‌نویسی، طراحی و… باشد، مقوای مناسب خود را پیدا کنید.

۱۶. کاغذ مانیل

این نوع کاغذ، به نسبت کاغذ‌های کپی یا چاپی، قیمت کم‌تری داشته و از طی مراحل تولید، کمتر در معرض تصفیه قرار گرفته است. کاغذهای مانیل بیشتر برای تولید پوشه‌ها و پرونده‌های کاغذی استفاده می‌شوند و قهوه‌ای رنگ هستند. این کاغذها مقاومت کاغذهای کرافت را ندارند و بافت آن‌ها به راحتی قابل‌مشاهده است.

۱۷. ورق خشک کن (Blotting paper)

از دیگر کاغذهایی که مانند دستمال‌های کاغذی قابلیت جذب مایعات از سطوح و وسایل را دارد، ورق خشک کن است. در واقع این کاغذها در آب گرم حل شده و به پارچه‌ها می‌چسبند تا آن‌ها را برای تمیزکاری نرم کنند. این کاغذها مانند پرزهایی هستند که باعث نرم و خوشبو شدن لباس‌ها شده و الکتریسیته ساکن آن‌ها را نیز از بین می‌برند.

۱۸. کاغذ ژوان

این نوع کاغذ در چین تولید شده و استفاده گسترده‌ای برای هنرمندان و نویسندگان این کشور و سایر کشورها دارد. چرا که استقامت و کیفیت بسیار بالایی داشته و آثار را تا سالیان دراز، سالم نگه می‌دارد. با اینکه کاغذهای ژوان جنس محکمی دارند، اما دارای بافتی نرم و لطیف هستند که نوشتن و نقاشی کردن را برای افراد به امری لذت‌بخش تبدیل می‌کنند. 

۱۹. کاغذ کفش

زمانی که کفشی جدید تهیه می‌کنید، احتمالا دیده‌اید که داخل جعبه یا داخل کفش‌ها، از کاغذی نازک پر شده است تا از آسیب دیدن کفش جلوگیری کند. این نوع کاغذ، با نام کاغذ کفش شناخته می‌شود.

۲۰. کاغذ روزنامه

از دیگر انواع پرکاربرد کاغذها، کاغذ روزنامه است که پایین‌ترین قیمت را در میان کاغذهای مختلف دارد. اما به دلیل داشتن کیفیت پایین و عمر کوتاه، برای کاربردهای خاص مانند چاپ روزنامه، مجله، برخی کتاب‌ها و… استفاده می‌شوند. بسیاری از کاغذهای روزنامه، از بازیافت کاغذهای دیگر تولید شده و به همین دلیل به حفظ محیط‌زیست کمک می‌کنند.

سخن پایانی

کاغذها، انواع بسیار متنوعی دارند که هر یک برای کاربردهای خاصی استفاده می‌شوند. اطلاع از ویژگی‌ها و کاربری کاغذهای مختلف، مستلزم انتخابی متناسب با نیاز ماست. ما در این مقاله به 20 مورد از انواع کاغذهای کاربردی اشاره کردیم که شما می‌توانید از میان آن‌ها انتخاب درستی داشته باشید. از اینکه در این مقاله با ما همراه بودید، ممنونیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین نوشته ها

اشتراک گذاری

پیمایش به بالا

جهت دریافت لیست قیمت محصولات کاغذ پاپیروس کاوه، شماره همراه خود را وارد نمایید.

در نظر داشته باشید ثبت سفارش تنها به صورت عمده امکان‌پذیر است.