لوله کر چیست؟ | بررسی کامل انواع، کاربرد و شرایط نگهداری

نام نویسنده: مریم حیدری
لوله کر چیست؟ | بررسی کامل انواع، کاربرد و شرایط نگهداری

لوله کاغذی کر که در بازار به نام‌های بوبین یا لوله مقوایی نیز شناخته می‌شود، در صنایع مختلفی کاربرد دارد. این لوله‌ها در صنعت مواد غذایی، حمل‌ونقل‌ و خدمات پستی، خودروسازی، نساجی، بسته‌بندی مواد مختلف، کاغذسازی، محصولات بهداشتی و آرایشی، وسایل هنری و موارد بسیار دیگری کاربرد دارند. در ادامه ابتدا تاریخچه این لوله‌ها را بررسی می‌کنیم، سپس به معرفی انواع، مزیت‌ها و نکات مهم در نگهداری آن می‌پردازیم.

اولین لوله کر را کدام کشور ساخت؟

ساخت اولین لوله کر، ارتباط تنگاتنگی با اختراع کاغذ و مقوا دارد. کای لون چینی در سال 105 پس از میلاد، با استفاده از خمیر پارچه و تورهای ماهیگیری اولین کاغذ را اختراع کرد. سپس ساختار کاغذ را با استفاده از الیاف گیاهی خمیره شده، بهبود بخشید. در طول قرن‌ها، استفاده از کاغذ در سراسر جهان‌گسترش یافت. اختراع اولین مقوا نیز به چین باز می‌گردد. چینی‌ها در دهه 1600 اولین کاغذ مقوایی ضخیم را ساختند که از آن برای بسته‌بندی استفاده می‌کردند.

لوله‌های کاغذی که امروزه از آن‌ها استفاده می‌کنیم، پس از اواسط دهه 1800 و با اختراع ماشین سنگ زنی (grinding machine) متولد شدند. این دستگاه که در سال 1843 در آلمان اختراع شد، امکان تبدیل چوب به خمیر را می‌داد، خمیری که می‌توانستند از آن برای تولید کاغذ استفاده کنند. پس از این اختراع، ساخت لوله‌های کاغذی و جعبه‌های مقوایی آغاز شد.

بحث درباره اولین فردی که جعبه‌های مقوایی را ساخت بسیار است، اما عموماً بر این اعتقاد هستند که رابرت بلر اسکاتلندی-آمریکایی، اولین سازندهٔ آن‌ها بود. رابرت بلر در سال 1890 جعبه کاغذی از پیش برش خورده را اختراع کرد که باعث می‌شد حمل‌ونقل وسایل تخت آسان‌تر گردد. این مزیت باعث محبوبیت بالای این جعبه‌های کاغذی شد. در سال 1903، تولیدکنندگان لندنی، شروع به ساخت بسته‌بندی لوله کاغذی کردند. لوله‌هایی که به‌عنوان سیستم‌های ذخیره‌سازی، محافظ اقلام مختلف و در مرکز پارچه، رول‌های کاغذ و موارد مشابه آن قرار می‌گرفتند. در طول دهه 1900، مهندسان و دانشمندان به مواد جدید و فناوری بهتری دست یافتند که سازندگان لوله کاغذی در ساخت محصولاتشان از آن استفاده کردند. به‌تدریج لوله‌های بادوام‌تری ساخته شد. این لوله‌ها پس از سال‌ها همچنان محبوب و از اولین انتخاب‌های صنایع برای بسته‌بندی و نگهداری محصولات هستند.

لوله کر چیست؟

این بوبین‌ها همان‌طور که از نامشان مشخص است به شکل لوله‌های استوانه‌ای ساخته می‌شوند. اگر از پیش این لوله‌ها را مشاهده کرده باشید، احتمالاً متوجه ساختار لایه‌ای آن‌ها شده‌اید. در ساختار این لوله‌ها، ورق‌های کاغذ یا مقوا با استفاده از چسب، لمینت یا مواد دیگر به یکدیگر چسبیده می‌شوند. مانند تمامی لوله‌ها، این بوبین‌های کاغذی نیز توخالی هستند. بوبین‌ها را بر حسب طول (بلندی لوله)، قطر و ضخامت نیز می‌توانیم دسته‌بندی کنیم. هر صنعتی نیاز به یک نوع لوله و با ضخامت مشخص دارد.

لوله کر چگونه تولید می‌شود؟

لوله کر چگونه تولید می‌شود؟

پیش از اینکه به شرح فرایند ساخت لوله بپردازیم، به نظر شما مواد اولیه لوله کر چیست؟ برای ساخت لوله‌ها از موادی مانند خمیر چوب به شکل مقوا، کاغذ بازیافتی، مقوای ضد آب، کامپوزیت‌های چسب کاغذ، کاغذ کرافت، کاغذ لاینر، مقوا و فیبر استفاده می‌شود. مواد اولیه انتخابی کاملاً بستگی به کاربرد لوله دارد و میزان مقاومت، استحکام و کیفیت آن را تعیین می‌کند. سازندگان هنگام دریافت سفارش، ابتدا کاربرد لوله را مشخص می‌کنند و سپس درباره مواد و ساختار لوله تصمیم می‌گیرند.

تولید این لوله‌ها با برش ورق‌های بزرگ کاغذ یا مقوا به نوارهای نازک توسط تولیدکنندگان آغاز می‌شود. سپس به نوارها یک پوشش چسب اعمال می‌شود و آن را به‌صورت مستقیم یا با زاویه‌ای مشخص دور قالبی که به شکل مشخصی ساخته شده است، می‌پیچند. اکثر لوله‌های مقوایی مارپیچی هستند. تولیدکنندگان در طی این مرحله، بسته به سطح مقاومت لوله، می‌توانند چندین لایه اضافه کنند. به طور مثال برای ساخت مقوای ضدآب و برای کاربردهای سنگین و خاص، سازندگان در فرایند ساخت، چسب بیشتر، لایه‌های آب‌بندی داخلی و… اضافه می‌کنند. نهایتاً لوله‌ها را ممکن است در ابعاد مختلف باتوجه‌ به خواست مشتری برش دهند.

کاغذ مرکزی (Paper Cores)

بررسی انواع لوله کاغذی

انواع لوله کر چیست؟ دسته‌بندی بوبین‌های کاغذی بر اساس کاربرد انجام می‌شود. لوله‌های به‌کاررفته در کاغذ توالت، رول‌های پارچه‌ای، ساخت‌وساز، حمل‌ونقل و… استحکام، ویژگی و ساختار متفاوتی دارند. مثلاً بوبین‌های دستمال کاغذی نازک و کوچک هستند، اما برای رول‌های کاغذی بزرگ از لوله‌های بلند و با ضخامت بالا استفاده می‌شود.

1- کاغذ مرکزی (Paper Cores)

این لوله‌ها از مقوا و کاغذ ساخته می‌شوند و به دلیل نوع کاربردشان به این اسم معروف هستند. لوله در مرکز کالاهایی مانند کاغذ توالت، دستمال کاغذی، رول‌های پارچه، سیم‌های برق و… قرار می‌گیرد. این لوله‌ها پایه‌ای محکم هستند و به‌منظور نگهداری، ذخیره و کاربرد راحت‌تر استفاده می‌شوند.

2- لوله حمل‌ونقل (Shipping tubes)

این نوع که به نام‌ لوله پستی نیز معروف است، برای حمل اقلام در فواصل طولانی استفاده می‌شود. لوله Shipping به شکل استوانه‌هایی با سطح مقطع باریک و طول بلند طراحی می‌شود. برای ارسال کالاهایی که به شکل استوانه قابلیت گرد شدن دارند، بهترین انتخاب هستند، زیرا فضای محدودی را اشغال می‌کنند و در نتیجه حجم بیشتری کالا را می‌توان حمل کرد و هزینه‌ها را کاهش داد. این سبک جابه‌جایی باعث می‌شود تا محصولات در برابر فرورفتگی، ضربه، شکستگی و… محفوظ بمانند و برای انتقال اسناد، پوسترها، کاغذها یا قطعات آثار هنری و موارد مشابه کاربرد دارند.

2- لوله حمل‌ونقل (Shipping tubes)

3- لوله کرافت

کاغذ کرافت از خمیر کاغذ درست می‌شود و قهوه‌ای رنگ است. اگر در ساخت لوله از کاغذ کرافت استفاده کنند، به آن لوله کرافت می‌گویند. این لوله‌ها منعطف هستند و می‌توانند فشار ناشی از فرایندهای حمل‌ونقل طولانی را تحمل کنند.

4- لوله لاینر

کاغذ لاینر از کاغذ و مقوای بازیافتی ساخته می‌شود و به همین دلیل هزینه تمام شده لوله را کاهش چشمگیری می‌دهد. باتوجه‌ به اینکه در ساخت آن‌ها از محصولات بازیافتی استفاده می‌شود، کاملاً سبز بوده و تجدیدپذیر هستند. بوبین با کاغذ لاینر در ایران محبوب و پرکاربرد است و بیشتر لوله‌های بازار با این کاغذ ساخته می‌شوند.

لوله لاینر کاغذی | بوبین کاغذی

5- قوطی کاغذی

از بوبین‌ها برای نگهداری انواع مواد آرایشی، غذایی، صنعتی و… می‌توان استفاده کرد. بسته‌بندی‌های کاغذی ارزان هستند و قابلیت چاپ دارند. به طور مثال در ساخت بسته‌بندی انواع چیپس‌های معروف یا حتی پاپ کورن، خیلی متداول هستند.

مزیت‌های لوله بوبین

مزیت‌ها و ویژگی‌های خاص لوله کر چیست که باعث محبوبیت آن شده است؟ پیش از آنکه به مزیت‌های این محصول بپردازیم، ذکر این نکته لازم است که ساختار لوله‌های معمولی در مقابل آب مقاوم نیست؛ بنابراین اگر برای نگهداری مواد غذایی، بهداشتی و آرایشی استفاده می‌شوند، باید مواد دیگری به ساختار آن‌ها اضافه شود تا این نقض پوشیده شود. همچنین نباید در صنعت بسته‌بندی مواد غذایی از هر مواد اولیه‌ای استفاده کرد.

  • لوله‌ها انعطاف‌پذیر و مستحکم هستند.
  • امکان حمل کالاها بدون خم شدن و تغییر ساختار را فراهم می‌کنند.
  • قابل بازیافت و استفاده مجدد هستند، در نتیجه زباله کمتری تولید می‌کنیم.
  • در مقایسه با شیشه، فلز، پلاستیک یا چوب، ارزان‌تر هستند.
  • برش و استفاده از آن‌ها آسان‌تر است.
  • وزن سبک و دوام بالایی دارند به همین دلیل انتخاب مناسب‌تری در مقایسه با فلز و پلاستیک هستند.
  • لوله‌های سنگین کمتر در معرض فرورفتگی و شکستگی بوده و در نتیجه برای کاربردهای پست و حمل‌ونقل عالی هستند.
لوله مقوایی دستمال کاغذی

در پایان

بوبین در کل محصولی بادوام و قابل بازیافت است اما برای افزایش عمر مفید آن‌ها لازم است که چند نکته را رعایت کنید:

  1. هنگام نگهداری از لوله‌ها ترجیحاً آن‌ها را به‌صورت عمودی کنار هم قرار دهید، البته اگر به شکل افقی روی هم قرار گیرند، مشکلی ایجاد نمی‌شود اما وسیله سنگینی روی آن‌ها قرار ندهید، چون ممکن است لوله له شود یا تغییر شکل دهد.
  2. مکان نگهداری لوله باید فاقد رطوبت و آب باشد. تمامی بوبین‌ها مقاومت یکسانی ندارند، مدل‌های معمولی مانند کاغذ در تماس با آب، تخریب می‌شوند. اگر محیط مرطوب است، با یک کاور پلاستیکی آن‌ها را بپوشانید.
  3. لوله‌های مقوایی مکان مورد علاقه انواع حشرات مانند سوسک و موریانه هستند. پس سلامت انبار را بررسی کنید و به طور منظم از انواع سموم برای مراقبت از آن‌ها استفاده کنید.
  4. هنگام حمل‌ونقل نیز مواظب باشید تا لوله در معرض آب، باران یا برف قرار نگیرد.
  5. در ساختار بوبین کاغذ، چسب و مواد دیگری استفاده می‌شود که باعث می‌شود بسیار قابل اشتعال باشند. لوله نباید در گرمای شدید یا کنار مواد سوختنی و شعله قرار گیرد.

سعی کردیم تا تمامی اطلاعاتی را که باید درباره این لوله‌های کاغذی بدانید، در مقاله “لوله کر چیست؟” پوشش دهیم. به نظر شما چه کاربردهای دیگری وجود دارد که در این مقاله به آن اشاره نشده است. می‌توانید برای خرید انواع کاغذ لوله کر با کارشناسان فروش ما در کاغذ پاپیروس کاوه تماس بگیرید. تمامی کاغذهای کاوه از بهترین مواد قابل بازیافت تولید می‌شوند و استحکامی فوق‌العاده دارند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین نوشته ها

اشتراک گذاری

پیمایش به بالا

جهت دریافت لیست قیمت محصولات کاغذ پاپیروس کاوه، شماره همراه خود را وارد نمایید.

در نظر داشته باشید ثبت سفارش تنها به صورت عمده امکان‌پذیر است.