انواع کارتن | بررسی کامل بر اساس طراحی، کاربرد و مواد اولیه

نام نویسنده: مریم حیدری
انواع کارتن | بررسی کامل بر اساس طراحی، کاربرد و مواد اولیه

زندگی روزانه ما و چرخ تمامی صنایع به کارتن وابسته است. هیچ صنعت و کسب‌وکاری را نمی‌توان پیدا کرد که به کارتن و جعبه ربطی نداشته باشد، شاید میزان اهمیت آن کم یا زیاد شود، اما نهایتاً نقشی اثرگذار ایفا می‌کند. کارتن یک جعبه مقوایی و عموماً چهارگوش است که برای بسته‌بندی، حمل‌ونقل و نگهداری محصولات هم در کسب‌وکارهای خرد و هم در صنایع بزرگ استفاده می‌شود. انواع کارتن در واقع از وسایل محافظت می‌کنند و البته ضمانتی برای ارسال و استفاده سالم از وسایل هستند.

البته تنها این موضوع نیست، در یک جعبه کارتن معمولاً تعداد زیادی از یک وسیله قرار می‌گیرد، در نتیجه با استفاده از آن به نیرو و هزینه کمتری برای جابجایی نیاز است و انتقال وسایل را سرعت می‌بخشد. تعداد زیادی میوه یا مواد غذایی یا حتی کتاب را تصور کنید که بدون کارتن قصد نگهداری یا ارسال آن‌ها را داریم، قطعاً چنین وضعیتی فاجعه است. به همین دلیل استفاده از کارتن و مهم‌تر از آن انتخاب نوع مناسب، اهمیتی چشمگیر دارد. برای انتخاب درست نیاز به اطلاعات کافی داریم، این اطلاعات باید شامل شناخت انواع مواد اولیه، آشنایی با اندازه‌های استاندارد و کاربرد هر نوع باشد. این مقاله از کاغذ پاپیروس کاوه به تمامی سوال‌های شما درباره انواع کارتن پاسخ می‌دهد، پس با ما همراه باشید.

کارتن چیست؟

کارتن جعبه مقوایی شکل و شبیه یک ظرف است که برای بسته‌بندی، حمل‌ونقل، ارسال و ذخیره‎سازی محصولات مختلف استفاده می‌شود. این محصول را با توجه به روش و مواد اولیه می‌توان با مقاومت‌ها، وزن‌ها و عرض‌های مختلف تنظیم و ایجاد کرد. بنابراین مهم‌ترین نکته برای انتخاب کارتن، تعیین دقیق کالا یا مواد غذایی است که درون آن قرار می‌‌گیرد. پیش از انتخاب کارتن باید بدانیم، بیشترین وزن محصولمان و ابعادش چقدر است، خشک است یا مرطوب. همچنین قبل از تصمیم‌گیری درباره خرید باید به این نکته توجه کنیم که آیا قصد چاپ روی کارتن نهایی داریم یا خیر. زیرا بسته به ماده اولیه، بعضی از جعبه‌های مقوایی قابلیت چاپ دارند و بعضی خیر. 

کارتن از مقوا یا در واقع همان کاغذ با ضخامت زیاد ساخته می‌شود. لایه‌های کاغذ روی هم قرار می‌گیرند و با چسب به هم محکم می‌شوند و نهایتاً ورق کارتن شکل می‌گیرد. با توجه به اینکه کارتن در صنایع مختلفی استفاده می‌شود، بنابراین مواد اولیه آن نیز متفاوت است. کارتنی که برای بسته‌بندی شیر استفاده می‌شود، مواد اولیه یکسانی با جعبه حمل وسایل دیگر دارد. در کارتن‌ها معمولاً از کاغذ بازیافتی مانند کاغذ لاینر به همراه کاغذ فلوت استفاده می‎کنند که باعث می‌شود قیمت نهایی محصول مقرون به صرفه باشد و از طرفی آسیب کمتری به محیط زیست وارد شود.

کارتن معمولی چاک دار

انواع کارتن بر اساس طراحی

1- کارتن معمولی چاک دار

رایج‌ترین نوع جعبه‌های مقوایی همین مدل‌های چاک دار است. احتمالاً نمونه‌های زیادی از آن‌ها را دیده‌اید. کارتن‌هایی که به راحتی قابل استفاده هستند، می‌توان آن را باز کرد تا هنگام نگهداری هیچ فضایی را اشغال نکند و تعدادی زیادی از آن‌ها را روی هم قرار داد. کارتن معمولی با یک چسب کاملاً محکم می‌شود و از همه مهم‌تر ارزان است. رنگ این کارتن‌ها قهوه‌ای روشن یا تیره است  و یک انتخاب عالی برای حمل‌ونقل و نگهداری وسایل کوچک مانند کتاب، لوازم خانگی، مواد غذایی خشک و اقلام بسیار دیگری است.

سینی مقوایی

2- سینی کارتنی

این سینی‌ها که به آن‌ها جعبه سینی شکل نیز می‌گویند، به خصوص در سال‌های اخیر، محبوبیت ویژه‌ای در صنعت غذا و نوشیدنی پیدا کرده است. مزیت عمده این محصول فراهم آوردن امکان جابجایی آسان، همراه با دید مناسبی از محتویات روی آن است. عموماً غذاهای رستورانی، ظرف غذای آماده، نوشابه و… داخل این سینی قرار می‌گیرد و سپس با سلفون یا فویل آلومینیومی پوشیده می‌شود. غذاهای رستورانی، میان وعده‌ها، بطری نوشیدنی، غذاهای فرآوری شده، به آسانی با این محصول حمل و توزیع می‌شوند. خیلی از شرکت‌ها، روی این سینی، محفظه‌هایی مخصوص برای قرار گرفتن لیوان قهوه، آبمیوه و… نیز تعبیه کرده‌اند تا استفاده از آن‌ها برای غذاهای بیرون بر آسان‌تر گردد.

کارتن بدون در

3- کارتن بدون در (نیم شکاف)

احتمالاً تا الان به کارتن وسایل بزرگ، مانند یخچال دقت کرده‌اید، کارتن‌هایی که در ندارند و بسته نمی‌شوند. این کارتن‌های خیلی شبیه جعبه‌های معمولی هستند، با این تفاوت که درهای آن را ندارند و یک انتخاب عالی برای حمل اجسام سنگین و بزرگ هستند. علاوه بر محافظت از بدنه این محصولات، باعث حمل راحت‌تر و بسته‌بندی آسان آن‌ها نیز می‌شوند. البته می‌توان برای نگهداری وسایل نیز از آن استفاده کرد. کارتن‌های معروف موزی نیز شامل یک عدد از این نوع جعبه‌های بدون لبه هستند.

کارتن دایکاتی قفل دار

4- کارتن دایکاتی قفل دار

یکی از جعبه‌های ایده آلی که برای وسایل کوچک، گران، بهداشتی، خوراکی و موارد مشابه استفاده می‌شود، این نوع است. این کارتن دارای یک در است که کاملاً بسته می‌شود و در نتیجه به خوبی از اقلامی که داخلش قرار می‌گیرد، نگهداری می‌کند. برخلاف سایر کارتن‌ها که بستن در آن‌ها سخت و به چسب، نخ یا موارد دیگر نیاز است، این نوع، خیلی راحت بسته و قفل می‌شود و در نتیجه سرعت بسته‌بندی با آن افزایش می‌یابد. 

جعبه پیتزا

5- کارتن جعبه پیتزا

جعبه‌های پیتزا شباهت زیادی به مدل قبل دارند، با این تفاوت که در این مدل، درب دیگر یک لبه ندارد، بلکه دارای سه لبه است. کارتن پیتزا حتماً باید از مواد بهداشتی تولید شود تا سلامت افراد به خطر نیفتد. ارتفاع این جعبه‌ها کم اما مساحت آن‌ها زیاد است. معمولاً جعبه پیتزا در مقابل بخار مقاوم است اما رطوبت باعث از بین رفتن بافت جعبه می‌شود، به همین علت نباید مستقیماً پیتزا را روی کارتن قرار داد. 

جعبه کشویی

6- جعبه کشویی

یکی از انواع کارتن که استفاده‌های خاصی دارد، جعبه کشویی است. جعبه کشویی از دو قسمت جدا تشکیل می‌شود. قسمت داخلی که شبیه سینی است. قسمت رویه شبیه یک مکعب مستطیل است ولی دو وجه روبروی آن جدا می‌شود. رویه، جعبه داخلی را کاملاً پوشش می‌دهد و از آن حفاظت می‌کند. از مدل کشویی برای نگهداری اقلام کوچک و مهم می‌توان استفاده کرد.

جعبه با لبه کاملاً پوشش دهنده

7- جعبه با لبه کاملاً پوشش دهنده

این جعبه‌ها شبیه کارتن‌های معمولی هستند، با این تفاوت که درهای کارتن به شکلی هستند تا کاملاً هم دیگر و روی جعبه را پوشش دهند. عملاً درها یک پوشش حداکثری و یک محافظت عالی برای ما فراهم می‌کنند، بنابراین برای حمل و نقل کالاهای گران قیمت بزرگ، این مدل بهترین انتخاب است. 

جعبه‌های سفارشی

8- جعبه‌های سفارشی

تمامی مواردی که تا اینجا بررسی کردیم، از مدل‌های رایج و پرکاربرد بازار بودند، اما برای حمل کالاهای سنگین یا خاص ممکن است به جعبه‌های متفاوتی نیاز باشد، در این حالت می‌توان کارتن‌های سفارشی را استفاده کرد. مدل‌های گرد یا با حفاظت‌های خاص در این گروه قرار می‌گیرند.

دسته‌بندی انواع کارتن بر اساس ورق

ورق کارتن دارای حداقل یک لایه کاغذ فلوت و یک لایه کاغذ آستر است. فلوتینگ و آستر را می‌توان در لایه‌های مختلفی ترکیب کرد و انواع مختلفی کارتن با ویژگی‌های متمایز و قیمت‌های متنوع ایجاد کرد. در ادامه تمامی مدل‌های متداول را بررسی می‌کنیم. 

انواع کاغذ کارتن

مقوای کارتن دو لایه (یک رو)

ورق یک رو فقط دو لایه دارد، یک لایه آستر و یک لایه کاغذ فلوتینگ. لایه آستر معمولاً از جنس کاغذ لاینر است. این مقوا به اندازه مقواهای دیگر بادوام نیست اما اغلب برای وسایل سبک و داخل جعبه‌ها برای افزودن حفاظت بیشتر استفاده می‌شود. در واقع احتمال ساخت کارتن با این ورق نزدیک به صفر است.

ورق مقوای سه لایه (تک دیواره)

این نوع ورق، رایج‌ترین مدل برای ساخت انواع کارتن است. عموماً در حالت عادی تمامی جعبه‌های حمل‌و‌نقل و معمولی با این ورق ساخته می‌شوند. سه لایه این کارتن از دو آستر بیرونی و یک لایه میانی تشکیل می‌شود. به ترتیب کاغذ لاینر، سپس کاغذ فلوتینگ و در انتها آستر قرار می‌گیرد. آستر می‌تواند لاینر، تست لاینر، کاغذ کرافت و… باشد. 

ورق مقوای پنج لایه (دو دیواره)

اگر به دنبال کارتنی محکم باشیم، دیگر نمی‌توانیم از کارتن‌های معمولی استفاده کنیم، در چنین شرایطی، بهترین انتخاب، کارتن پنج لایه است. ورق این کارتن دو لایه فلوت دارد و سه لایه کاغذ لاینر. ترتیب قرار گیری لایه‌ها عبارت‌اند از: لاینر، فلوت، لاینر، فلوت، لاینر. برای محصولات صنعتی و گران از این کارتن استفاده می‌شود.

ورق مقوای هفت لایه (سه دیواره)

کارتن‌هایی که با این ورق ساخته می‌شوند، انقدر مستحکم هستند که بتوان به جای جعبه چوبی از آن‌ها استفاده کرد. سه لایه فلوتینگ و چهار لایه کاغذ لاینر در محصول به کار می‌رود و در نتیجه یک انتخاب مطمئن برای جابجایی اقلام خاص است. مواد شیمیایی و تجهیزات قیمتی را می‌توان با این کارتن حمل کرد. ترتیب قرارگیری لایه‌ها عبارت است از: لاینر، فلوتینگ، لاینر، فلوتینگ، لاینر، فلوتینگ، لاینر.

انواع کاغذ فلوت و مقوای کارتن

انواع کاغذ فلوت

انواع مختلف کاغذ فلوت با حروف A، B، C، E و F مشخص می‌شوند. پرکاربردترین کاغذ موجدار فلوت، فلوت C است که بیشتر تخته‌ها و جعبه‌ها با این نوع تولید می‌شوند. حروف الفبای فلوت‌ها با اندازه آن‌ها مطابقت ندارد، بلکه با ترتیبی که فلوت‌ها اختراع  شده‌اند، نام گذاری می‌شوند.

کاغذ فلوت نوع A: این نوع برای ساخت ضربه‌گیر و جداکننده عالی و ارتفاع آن حدوداً 6 میلی‍متر است.

مقوای فلوت نوع B: این کاغذ استحکامی عالی در برابر له‌شدگی و سوراخ شدن دارد. ارتفاع این فلوت حدوداً 3 میلی‌متر است. 

کاغذ فلوتینگ نوع C: این فلوت سطح چاپ خوبی را ارائه می‌دهد. همچنین دارای خواص فشرده سازی است و مقاومت در برابر له شدن دارد. بیشتر برای جعبه‌های حمل و نقل و برای محکم کردن شیشه، مبلمان، غذا و غیره استفاده می‌شود. ارتفاع ورق نوع C تقریباً برابر 4 میلی‌متر است.

کاغذ فلوت نوع E: ای فلوت معروف و محبوب است. ساختار نازک کاغذ به کاهش فضای ذخیره‌ سازی کمک می‌کند، از طرفی مقاومتی عالی در برابر خوردگی و سطح چاپ استثنایی دارد. برای ساخت جعبه پیتزا، کالاهای مصرفی مانند شیشه، لوازم آرایشی و… یک انتخاب عالی و ارزان است. ارتفاع تقریبی ای فلوت 1.5 میلیمتر است. 

کاغذ فلوت نوع F: مقوا نوع F دارای سطح چاپ برجسته و مقاومت عالی در برابر خرد شدن است. ساختار نازک آن امکان ساخت جعبه‌های محکم و با ورق کمتر را برای ما فراهم می‌کند. معمولاً در ظروف تاشوی فست فود و بسته‌بندی کالاهای مصرفی مثل لوازم آرایشی، جواهرات، کفش و… کاربرد دارد. 

در پایان

این مقاله بررسی کاملی درباره معرفی انواع کارتن، کاغذهای کاربردی در ساخت آن و ورق‌های رایج بود. اگر سوالی دارید که در این مقاله به آن نپرداخته بودیم، لطفاً برای  ما بنویسید. کاغذ پاپیروس کاوه، تولید کننده انواع کاغذ لاینر، کاغذ فلوت و کاغذ لوله مقوایی است. تمامی محصولات ما از بهترین خمیر بازیافتی ساخته می‌شوند و استحکام و کششی فوق العاده دارند. برای خرید انواع ورق کاغذ با کارشناسان فروش ما تماس حاصل فرمایید.

منابع:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین نوشته ها

اشتراک گذاری

اسکرول به بالا

جهت دریافت لیست قیمت محصولات کاغذ پاپیروس کاوه، شماره همراه خود را وارد نمایید.

در نظر داشته باشید ثبت سفارش تنها به صورت عمده امکان‌پذیر است.