انواع کاغذ کرافت + بررسی کامل و کاربردی

نام نویسنده: atenasadatrazavi56
انواع کاغذ کرافت

کاغذ، یکی از اصلی‌ترین تجهیزاتی‌ست که ما در طول روز از آن استفاده می‌کنیم. از کتاب‌ها و مجلاتی که می‌خوانیم گرفته تا پرونده‌ها و نامه‌های اداری که آن‌ها را رد و بدل می‌کنیم، همه از جنس کاغذ هستند. به دلیل همین کاربردهای فراوان، این ماده دارای انواع بسیار مختلفی‌ست که یکی از آن‌ها با نام کاغذ کرافت شناخته می‌شود. 

این کاغذ با داشتن ویژگی‌ها و مزیت‌های بسیار، قابلیت استفاده در حوزه‌های زیادی را داشته و می‌توانند جایگزین مناسبی برای کاغذهای معمولی باشند. ما در این مقاله قصد داریم ضمن ارائه توضیحی کوتاه درباره این کاغذ، انواع آن را بررسی کرده و ببینیم هر کدام در چه زمینه‌ای کاربرد دارند. با ما همراه باشید.

کاغذ کرافت چیست؟

کاغذ کرافت، یک کاغذ قهوه‌ای رنگ ضخیم است که تجهیزی مناسب برای مصارف روزمره و همچنین بسته‌بندی محصولات به شمار می‌رود. این نوع کاغذ که در سال 1879 میلادی توسط Carl Dahl، نقاش دانمارکی، ساخته و مورد استفاده قرار گرفت، با کلمه آلمانی Kraft به معنای “قدرت” نام‌گذاری شد. کاغذ کرافت بر اثر فرایند خمیرسازی سولفات (تبدیل شیمیایی چوب به خمیر آن) تولید می‌شود. کاغذ کرافت طبیعی که سفید نشده است، دارای رنگ قهوه‌ای روشن است که بعد از فرایند سفید شدن، رنگ آن تغییر می‌کند.

همانطور که می‌دانید، یکی از اصلی‌ترین نگرانی‌های امروز انسان‌ها، محیط‌زیست و طبیعت است. یکی از مهم‌ترین عواملی که این نوع کاغذ را به ماده‌ای بسیار محبوب در عرصه‌های مختلف تبدیل کرده، قابلیت بازیافت و همچنین بازگشت آن به طبیعت است. کاغذهای کرافت با داشتن ساختاری تجزیه‌پذیر، قابلیت بازگشت به محیط زیست را داشته و به همین دلیل برای طبیعت، بی‌ضرر هستند. 

مزایای استفاده از کاغذ کرافت

از جمله مزیت‌های استفاده از این کاغذ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مقاومت بالا در برابر پارگی
  • ضخامت بالا در عین سبک بودن
  • دارای ظاهری زیبا و طبیعی
  • تجزیه‌پذیر و قابل‌بازیافت
  • قابل تولید با هر نوع چوب
  • مقرون‌به‌صرفه و کاهنده هزینه
  • بدون آسیب به طبیعت با ورود مواد شیمیایی

انواع کاغذ کرافت

کاغذ کرافت دارای انواع مختلفی‌ست که هر کدام مزیت‌ها و کاربردهای خاصی دارند. دو سوم مصرف‌کنندگان این کاغذ معتقدند که کاغذ کرافت گزینه بسیار مناسب‌تری برای بسته‌بندی محصولات مختلف است. در اینجا به تفکیک هر نوع و نحوه استفاده از آن‌ها در کسب و کارها را آورده‌ایم. 

1. کاغذ کرافت طبیعی

زمانی که به یک بسته‌بندی محکم برای کالاهای بزرگ و سنگین نیاز داریم، کاغذ کرافت طبیعی می‌تواند مناسب‌ترین گزینه باشد. این کاغذ مقرون به‌صرفه بوده و در برابر پارگی و سوراخ شدن بسیار مقاوم است. به دلیل مقاومت بالایی که دارد، می‌تواند برای بسته‌بندی محصولات و حمل و نقل آن‌ها، به کار رود. اگر به دنبال یک بسته‌بندی مقاوم با ظاهری زیبا و طبیعی هستید، می‌توانید از کاغذ کرافت طبیعی استفاده کنید. این کاغذ ظاهری مینیمال داشته و می‌تواند به طرز موثری توجه مشتریان را به خود جلب کند.

2. کاغذ کرافت بازیافت‌شده

این دسته از کاغذهای کرافت، دارای مقاومت کم‌تری به نسبت کرافت طبیعی هستند. با این حال استفاده از آن‌ها برای مصارفی که به مقاومت بالایی نیاز ندارند، می‌تواند کار هوشمندانه‌ای باشد. چرا که علاوه بر کاهش هزینه‌ها، به طبیعت نیز آسیب بسیار کم‌تری وارد می‌شود. از آنجایی که امروزه بیشتر مردم متوجه آسیب‌های وارده به محیط زیست هستند، با به کار بردن کاغذ کرافت بازیافت شده، می‌توانید روی افراد مختلف نیز تاثیر گذاشته و برند خود را در نظر افراد، محبوب‌تر سازید.

3. کاغذ کرافت سیاه

کاغذ کرافت سیاه معمولا برای ایجاد جلوه‌ای خاص و شیک در بسته‌بندی‌ها استفاده می‌شود. به عنوان مثال، به کار بردن کرافت مشکی برای بسته‌بندی قاب‌های عکس می‌تواند راه مناسبی برای برجسته‌تر و چشم‌گیرتر نشان دادن بسته‌بندی باشد. برندهای مختلف نیز می‌توانند در بخشی از بسته‌بندی محصولات خود، از کاغذ کرافت مشکی استفاده کنند.

4. کاغذ کرافت سفید

این نوع کاغذ، درست مانند کاغذ کرافت طبیعی، بسیار بادوام، محکم و مقاوم در برابر پارگی و سوراخ شدن است. با این تفاوت که بعد از تولید این کاغذ، فرایند سفید سازی نیز روی آن اعمال می‌شود. این فرایند علاوه بر ایجاد رنگ سفید در کاغذ، باعث افزایش مقاومت مواد تشکیل‌دهنده آن شده و آن را به کاغذی عالی برای بسته‌بندی تبدیل می‌کند. این نوع کاغذ، سطحی صاف داشته و می‌تواند بسته‌بندی لوکسی برای محصولات شما باشد. همچین 100 درصد بازیافت‌پذیر بوده و به همین دلیل هیچ آسیبی به محیط زیست نمی‌رساند.

5. کاغذ کرافت رنگی

کاغذهای کرافت رنگی، تقریبا در همه رنگ‌ها تولید شده و برای انواع صنایع به کار می‌روند. شما به راحتی می‌توانید کاغذ کرافتی با رنگ مورد نظر خود را سفارش دهید تا با رنگ برند و لوگوی شرکتتان، هماهنگ شود. با استفاده از کاغذهای کرافت رنگی می‌توانید فرایند برندسازی را به روشی موثر به انجام برسانید. این کاغذها نیز مانند کاغذهای کرافت طبیعی بوده و مقاومت بالایی دارند.

6. کاغذ کرافت پرینت

یکی دیگر از قابلیت‌های کاغذهای کرافت، امکان چاپ متون و طرح‌های متنوع روی آن‌هاست. شما به راحتی می‌توانید طرح یا نوشته‌ای ویژه از مجموعه خود را روی کاغذهای کرافت چاپ کرده و از آن‌ها برای بسته‌بندی محصولات استفاده کنید. یکی از مرسوم‌ترین کاربردهای کاغذ کرافت با طرح‌های چاپ‌شده، استفاده در تولید کاغذ کادو و بسته‌بندی هدیه است.

7. کاغذ کرافت به همراه فولاد

یکی دیگر از انواع این کاغذها، کاغذ کرافت همراه فولاد است. به این صورت که طی فرایندی بسیار ویژه، روی کاغذ کرافت، ورقه‌ای بسیار نازک از استیل یا فولاد قرار می‌گیرد. این کار باعث ایجاد بافتی خاص در فولاد می‌شود.

8. کاغذ کرافت جاذب

کاغذهای کرافت جاذب، در موقعیت‌هایی که ممکن است محصول در معرض رطوبت قرار بگیرد، کاربرد بسیاری دارند. از جمله موارد استفاده از این کاغذ نیز می‌توان به ساخت مبلمان اشاره کرد. این نوع کاغذ در برابر رطوبت و آب، بسیار مقاوم بوده،‌ تخلخل بالایی دارد و می‌تواند به عنوان کاغذ فیلتر آزمایشگاهی مورد استفاده قرار بگیرد. از آنجایی که این دسته از کاغذها، قابلیت جذب کردن رطوبت را دارند، برای تولید دستمال کاغذی یا دستمال‌های رولی نیز از آن‌ها استفاده می‌شود.

9. کاغذ کرافت منعطف (Spun kraft paper)

برخی از کاغذهای کرافت، دارای انعطاف بالایی بوده و برای مصارفی مانند ساخت مبلمان، فرش‌بافی، تولید پوشاک،‌ تولید نخ و… که این کاغذ به تغییر شکل نیاز دارد، به کار می‌رود.

10. کاغذ کرافت الکتروتکنیکال

شاید با خواندن نام این کاغذ تعجب کنید. اما در عرصه‌های مختلف، موقعیت‌هایی وجود دارد که می‌بایست از کاغذی استفاده کنیم که طی فرایندی خاص، ناخالصی‌ها و یون‌های باردار خمیر‌ آن، حذف شده باشد. این نوع کاغذ کرافت، الکتروتکنیکال نامیده می‌شود

انواع کاغذ کرافت بر اساس کاربرد

کاغذهای کرافت بر اساس آیتم‌های مختلفی دسته‌بندی می‌شوند. به عنوان مثال، اگر بخواهیم انواع این نوع کاغذ را بر اساس کاربرد آن معرفی کنیم، به موارد زیر می‌رسیم.

1. کاغذ کرافت سنگین 

این نوع کاغذ کرافت بسیار مقاوم و ضخیم بوده و برای موقعیت‌هایی استفاده می‌شود که احتمال پارگی و سوراخ شدن بسته‌بندی وجود دارد. کاغذ کرافت سنگین دارای وزن 165 گرم در هر متر بوده و در چهار سایز مختلف تولید می‌شود. 

2. کاغذ کرافت همه منظوره

اگر می‌خواهید محصولات کوچک و متوسط را با کاغذ کرافت بسته‌بندی کنید، نیازی به استفاده از کاغذ کرافت سنگین نیست. شما می‌توانید از کرافت همه‌منظوره با وزن‌های 80، 120 و 200 گرم در هر متر، استفاده کنید. این نوع کاغذ به عنوان کاغذ لوازم التحریر نیز به کار می‌رود.

3. کیسه‌های خرید کرافت

زمانی که برای خرید به فروشگاه می‌رویم، بسیاری از مغازه‌داران محصولات خود را در کیسه‌های کاغذی کرافت به مشتریان ارائه می‌دهند. این کار علاوه بر ایجاد تاثیری مثبت در ذهن افراد، بسته‌بندی بازیافت‌پذیری را انتخاب کرده‌اند. این نوع کاغذ کرافت دارای وزن 100 گرم در متر بوده و معمولا در بسته‌های 250 عددی به فروش می‌رسند.

4. پوشال

پوشال‌ها نیز از دیگر کاربردهای کاغذ کرافت هستند که برای پرکردن فضای خالی موجود در بسته‌بندی‌های مختلف به کار می‌روند.

5. چسب کاغذی کرافت

یکی دیگر از کاربردهای متداول کاغذ کرافت، چسب کرافت است که برای محافظت از اجسام مختلف از جمله فریم و قاب عکس به کار می‌رود. 

سخن پایانی

به جرات می‌توان گفت که صنعت بسته‌بندی، یکی از مهم‌ترین صنایع در سراسر جهان است که می‌توان انواع محصولات را در بسته‌بندی‌های متنوع و امن، به مقاصد مختلف برساند. کاغذ کرافت یکی از متریال‌های موجود برای بسته‌‌بندی‌ست که با توجه به ویژگی‌ها و انواع آن، قابلیت استفاده برای محصولات را دارد. از اینکه در این مقاله با ما همراه بودید، سپاسگزاریم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین نوشته ها

اشتراک گذاری

پیمایش به بالا

جهت دریافت لیست قیمت محصولات کاغذ پاپیروس کاوه، شماره همراه خود را وارد نمایید.

در نظر داشته باشید ثبت سفارش تنها به صورت عمده امکان‌پذیر است.